În Japonia, replicile alimentare, cunoscute sub numele de „shokuhin sampuru”, sunt modele extrem de realiste ale mâncărurilor expuse la intrarea restaurantelor pentru a atrage clienții. Acestea sunt realizate cu o atenție deosebită la detalii, de la textura spaghetelor până la luciul unui bol cu ramen sau culoarea vie a sashimi-ului. Aceste creații sunt atât de realiste încât atrag privirile și trezesc pofta de mâncare, însă ele servesc doar ca decor.
Producția de replici alimentare a început în Japonia în anii 1920. O teorie populară este că acestea au apărut pentru a ajuta publicul japonez să se familiarizeze cu preparatele occidentale, care deveneau din ce în ce mai populare. De exemplu, magazinul universal Shirokiya din Tokyo a folosit aceste replici în 1923, după un cutremur devastator, pentru a organiza mai eficient comenzile clienților la cafetăria din magazin.
Takizo Iwasaki, fondatorul Grupului Iwasaki, a fost unul dintre pionierii acestei industrii. Prima replică a fost un model de omletă inspirată de preparatul soției sale. De atunci, compania a devenit cel mai mare producător de replici alimentare din Japonia, creând modele noi în medie la fiecare 40 de minute.
”Alimente” din ceară sau PVC
Inițial, replicile erau realizate din ceară, dar în prezent, cele mai multe sunt confecționate din PVC. Crearea unor imitații realiste de lichide, precum supe sau vin, este una dintre cele mai dificile tehnici, însă aceste detalii adaugă un efect de hiperrealism, menit să atragă imediat atenția clienților.
Deși scopul principal al acestor replici rămâne publicitatea pentru restaurante, ele au evoluat pentru a avea și alte utilizări, cum ar fi:
- Controlul calității în agricultură și industrie.
- Educația nutrițională, prin afișarea dietei ideale pentru persoane cu boli precum diabetul.
Expoziția „Looks Delicious!” la Londra
O selecție impresionantă de replici alimentare este prezentată în cadrul expoziției „Looks Delicious!”, organizată la Japan House London până pe 15 februarie. Printre exponate se numără o hartă a Japoniei formată din replici care reprezintă feluri de mâncare specifice fiecărei regiuni.
Un exemplu este reprezentarea prefecturii Hokkaido prin două preparate: kaisen-don (bol de orez cu fructe de mare) și ohaw (supă specifică comunității indigene Ainu). Replica de ohaw a fost creată pentru prima dată special pentru această expoziție.
Vizitatorii pot explora inclusiv aspectul interactiv al expoziției.