Elon Musk și-a prezentat, joi, noile concepte de mașini electrice autonome de tip furgonetă sau „cyber taxi”, parte a viziunii sale pentru „un nou viitor” și pentru o „eră a abundenței”, populată de mașinile Tesla fără volan și autonome, parcări transformate în parcuri, și roboți care merg alături de oameni pe străzi. Proprietarul Tesla a susținut din nou că toate acestea vor putea fi o realitate pe parcursul următorilor ani, relatează CNN.
Rămâne, însă, de văzut dacă Musk își poate implementa ambițioasele planuri, multe dintre ele care par scoase din romane SF.
Musk și-a prezentat viziunea și planurile despre noua „robodubă” (Robovan) și despre „robotaxi-uri” la un eveniment din domeniu în California, un loc plin de entuziasm pentru vehiculele electrice promovate de Tesla.
La eveniment au fost prezentat prima oară modelele unei „Robodube”, un vehicul autonom care ar urma să transporte un număr mai mare de persoane.
Felul în care arată aceste vehicule este tipic stilului futurist, cu estetică SF strălucitoare, iar Musk însuși a făcut referire la filmul clasic SF Blade Runner, deși a spus că vrea ca versiunea lui de viitor să fie mai fericită decât cea distopică din film.
Obiective prea ambițioase
Musk, unul dintre cele mai excentrice personaje din prim-planul american recent, este cunoscut pentru promisiunile ambițioase cu privire la tehnologie, multe dintre care nu pot fi atinse, evident, în orizontul de timp propus de el.
În urmă cu cinci ani, el promitea că robotaxi-urile vor fi operaționale în doar un an. În timpul prezentării sale, el a recunoscut că tinde să fie „prea optimist” în ce privește orizontul de timp necesar pentru a implementa o tehnologie.
În ciuda susținerilor miliardarului, tehnologia mașinilor autonome este încă într-un punct timpuriu – Tesla spune că în ciuda faptului că mașinile se conduc singure, încă e nevoie ca șoferul să stea la volan, pregătit să preia controlul.
Joi, Musk a spus că mașinile Tesla cu tehnologie de tip Full-Self Driving (FSD), vor putea fi folosite în acest fel în momentul în care agențiile de reglementare permit folosirea fără intervenție umană, prezicând că aceasta va fi dată în California sau Texas pe parcursul următorului an, o altă afirmație ambițioasă, cel mai probabil nesusținută de realitate.
Miliardarul insistă că datele companiei sale arată că FSD este, deja, mai sigur decât condusul mașinilor de către un om, însă cei care au testat funcția pun la îndoială această susținere. Un serviciu independent de testare a arătat că șoferul a trebuit să preia controlul mașinii, în medie, la fiecare 20 de kilometri.
Musk a mai dezvăluit și modelul unui „cybertaxi”, un vehicul fără volan, pedale de accelerație sau frână, dezvoltat în mod specific pentru a conduce pasageri fără șofer. El spune că acesta ar urma să intre în producție până în 2026.
„Va fi ca și cum ai sta într-un mic șezlong confortabil. Va fi grozav”, a spus el.
Despre robotaxi, Musk a spus că, spre deosebire de alte vehicule electrice, el se va încărca cu ajutorul unei plăci de încărcare.