Pe un colț pustiu și bătut de vânt al coastei de nord-est a Qatarului, printre dunele de nisip ale deșertului arid, se află o descoperire arheologică bizară: Al Jassasiya, cel mai mare și mai important sit de artă rupestră din țara Golfului. Aici, cu secole în urmă, oamenii au folosit o serie de formațiuni calcaroase joase ca o pânză pe care au sculptat simboluri, motive și obiecte pe care le-au observat în mediul lor.
În total, arheologii au descoperit aproximativ 900 de sculpturi rupestre sau „petroglife” la Al Jassasiya. Acestea sunt în cea mai mare parte semne enigmatice de cupă dispuse în diverse modele, inclusiv rânduri și rozete, dar și reprezentări atrăgătoare de nave cu pânze, de obicei văzute de sus, dar reprezentate și în profil liniar, printre alte simboluri și semne, potrivit CNN.
„Deși arta rupestră este comună în Peninsula Arabică, unele dintre sculpturile din Al Jassasiya sunt unice și nu pot fi găsite nicăieri altundeva”, a declarat pentru CNN Ferhan Sakal, șeful săpăturilor și al managementului sitului la Qatar Museums, referindu-se la petroglifele cu nave văzute din perspectiva unei păsări.
„Aceste sculpturi reprezintă un grad ridicat de creativitate și capacitate de observație din partea artiștilor care le-au realizat”, a spus el. „De asemenea, de gândire abstractă, deoarece ei nu au fost capabili să vadă dhow-ul (o navă tradițională) de sus.”
În Qatar există aproximativ 12 situri de petroglife notabile, situate mai ales de-a lungul coastelor țării - deși unele sculpturi pot fi văzute chiar și în inima orașului Al Bidda Par din Doha, cu vedere spre Corniche, o promenadă populară de pe malul mării.
Al Jassasiya, la aproximativ o oră nord de capitala ultramodernă a Qatarului și în apropierea vechiului port de perle Al Huwaila, a fost descoperită în 1957. Timp de șase săptămâni, la sfârșitul anului 1973 și începutul anului 1974, o echipă daneză condusă de arheologul Holger Kapel și fiul său Hans Kapel a întreprins un studiu care a catalogat minuțios întregul sit în fotografii și desene.
Urme de cupe în deșert
Dintre toate figurile și compozițiile unice documentate, mai mult de o treime constau în urme de cupe în diferite configurații, forme și dimensiuni.
Cel mai proeminent model implică două rânduri paralele de șapte găuri, ceea ce i-a făcut pe unii să creadă că acestea au fost folosite pentru a juca mancala, un joc de societate popular în multe părți ale lumii încă din antichitate, în care doi concurenți aruncă un număr par și impar de pietre mici în adâncituri.
Alții au contestat această teorie, subliniind faptul că unele dintre găurile de la Al Jassasiya sunt prea mici pentru a conține pietre, în timp ce altele pot fi găsite pe pante - o alegere nepractică care ar fi dus la căderea jetoanelor.
Alte sugestii includ faptul că formațiunile de cupe au fost folosite într-un fel sau altul pentru divinație; sau pentru sortarea și depozitarea perlelor; sau ca sisteme pentru calcularea timpului și a mareelor.
Teoria jocului
Deci, la ce au servit de fapt și ce înseamnă ele?
„Este foarte dificil de răspuns”, a recunoscut Sakal, care, de asemenea, nu este de partea teoriei board-game. „Nu avem indicii directe despre motivele folosite în Al Jassasiya”, a spus el.
„În opinia mea, acestea ar putea avea o semnificație și o funcție rituală, care este foarte veche, astfel încât nu poate fi explicată etnografic”.
Dar cât de vechi? „Chiar nu știm”, a recunoscut Sakal, explicând că petroglifele - și arta rupestră, în general - sunt foarte dificil de datat.
„Există ipoteze nebănuite cu privire la vechime, variind de la neolitic până la sfârșitul perioadei islamice”, a adăugat el. „Eu personal cred că nu toate sculpturile au fost realizate în același timp”.
În urmă cu un deceniu, un studiu științific asupra a nouă petroglife diferite de la Al Jassasiya nu a găsit nicio dovadă că acestea ar fi mai vechi de câteva sute de ani, însă cercetătorii au concluzionat că sunt necesare mai multe studii, inclusiv dezvoltarea de noi tehnici specifice sculpturilor în calcar.
Cele mai fascinante și neobișnuite sculpturi din sit sunt cele ale bărcilor
Deși experții nu pot spune cu siguranță când au fost create petroglifele de la Al Jassasiya și de către cine, toți sunt de acord că cele mai fascinante - și neobișnuite - sculpturi din sit sunt cele ale bărcilor.
Aceste creații oferă informații importante despre tipurile de ambarcațiuni folosite în industriile înfloritoare de pescuit și perlare (timp de secole, pilonii principali ai economiei Qatarului), precum și despre diferitele lor elemente.
Majoritatea bărcilor văzute de sus au de obicei formă de pește, cu pupa ascuțită și rânduri de vâsle, sculptate cu o unealtă metalică ascuțită.
Ele conțin mai multe detalii, cum ar fi coaste încrucișate și găuri care indică probabil amplasarea catargelor și a pivoților.
În unele cazuri, o linie lungă de la pupa reprezintă o frânghie care se termină fie într-o ancoră tradițională arabă (ancoră triunghiulară din piatră cu două găuri), fie într-o ancoră europeană (ancoră metalică cu o tijă lungă și două brațe curbate, utilizată pentru prima dată în regiune în urmă cu aproximativ șapte secole).
Călătorie spre viața de apoi
„Pe unele dintre bărci, vâslele nu sunt paralele, așa cum ar trebui să fie atunci când sunt folosite pentru vâslit, ci sunt îndreptate în locuri diferite”, au scris Frances Gillespie și Faisal Abdulla Al-Naimi în ”Hidden in the Sands: Uncovering Qatar's Past”.
„Așa ar fi arătat atunci când bărcile erau ancorate pe bancurile de perle, iar vâslele erau lăsate pe loc pentru ca scafandrii să se agațe de ele și să se odihnească de fiecare dată când veneau la suprafață.”
Experții spun că pot doar specula cu privire la motivul pentru care există o concentrație atât de mare de sculpturi de nave la Al Jassasiya, în comparație cu alte situri petroglifice de coastă din Qatar.
„Navele dețineau un rol puternic în credințele popoarelor antice, care le vedeau ca un mijloc simbolic de tranzit din această lume în cealaltă”, au remarcat Gillespie și Al-Naimi.
„Atât babilonienii, cât și egiptenii antici credeau că morții ajung în lumea de dincolo pe o corabie. Miturile grecești vorbeau despre feribotul Charon, care ducea sufletele morților prin râul Styx către lumea de dincolo. S-ar putea ca cele mai vechi sculpturi în formă de navă să fie ecouri ale unei amintiri populare care datează din timpuri preistorice.”
Oricare ar fi motivul, vizitatorii ar trebui să își amintească să ia apă cu ei și să poarte o pălărie și protecție solară atunci când se plimbă printre sculpturi pentru a reflecta asupra semnificației lor.
Situl împrejmuit nu are zone de umbră, așa că cele mai bune momente pentru vizitare sunt la răsărit și la apus. Al Jassasiya este situat chiar la sud de populara plajă Azerbaijani Beach, astfel încât o excursie acolo poate fi combinată și cu o zi de relaxare lângă mare.