
Se numeşte vishing sau phishing vocal şi este vorba despre o formă de înșelătorie din ce în ce mai răspândită care folosește telefonul ca instrument pentru a fura date personale, în special de natură bancară sau legate de carduri de credit, și apoi pentru a sustrage sume de bani.
Un italian de la Veneţia a primit un mesaj de la agentul său financiar în care acesta îl avertiza cu privire la o operațiune ciudată legată de cardul său de plată, indicând o adresă la care să sune pentru informații. Bărbatul a sunat la acel număr și de acolo i s-a cerut să acceseze aplicația băncii sale pentru a verifica dacă i-a fost spart contul.
Însă totul era fals, cel puţin până în acel moment, pentru că exact atunci infractorii au reuşit să îi acceseze contul curent și să fure 105.000 de euro prin opt transferuri bancare și trei retrageri, relatează La Repubblica.
Avocatul păgubitului s-a adresat Arbitrului Financiar Bancar, organ de soluționare extrajudiciară a litigiilor dintre bănci și clienți şi, în ciuda faptului că a recunoscut comportamentul neglijent din partea clientului său, a cerut ca agentul financiar să îi plătească italianului păgubit 70.000 de euro pentru neactivarea serviciului de alertă prin SMS.
Polițiștii italieni trag un semnal de alarmă şi reamintesc că nicio bancă nu folosește mesaje pentru a avertiza clienții despre escrocherii suspecte. În plus recomandă să nu se răspundă sau să nu se sune la numerele indicate în mesaje. Dimpotrivă, filiala de care aparţin clienţii ar trebui anunțată imediat pentru a raporta încercarea de înșelăciune.