Antena 3 CNN Externe Mapamond Casa Albă caută sponsori pentru evenimentul pascal "Egg Roll". Îngrijorări majore din partea experţilor şi foştilor oficiali

Casa Albă caută sponsori pentru evenimentul pascal "Egg Roll". Îngrijorări majore din partea experţilor şi foştilor oficiali

Andrei Paraschiv
5 minute de citit Publicat la 09:54 24 Mar 2025 Modificat la 09:55 24 Mar 2025
casa alba cu fantana verde
Casa Albă, printr-o companie exterioară de producție de evenimente numită Harbinger, solicită sponsori corporativi pentru evenimentul Egg Roll de Paște din acest an, ceea ce provoacă îngrijorări majore din partea experților în etică și șoc din partea foștilor oficiali. Foto: Getty Images

Casa Albă, printr-o companie exterioară de producție de evenimente numită Harbinger, solicită sponsori corporativi pentru evenimentul Egg Roll de Paște din acest an, ceea ce provoacă îngrijorări majore din partea experților în etică și șoc din partea foștilor oficiali ai Casei Albe din ambele părți, anunţă CNN.

Ofertele de sponsorizare variază de la 75.000 de dolari la 200.000, cu promisiunea de logo-uri și oportunități de branding, potrivit unui document de nouă pagini trimis potențialilor sponsori și obținut de CNN.

Egg Roll (N.r. - evenimentul), care a început în timpul administrației Rutherford B. Hayes în 1878, a fost mult timp finanțat privat în mare parte prin American Egg Board, care oferă și zeci de mii de ouă pentru această ocazie. Toți banii strânși de Harbinger vor merge către Asociația istorică a Casei Albe.

Însă solicitarea de sponsorizări marchează o ofertă fără precedent de oportunități de branding corporativ pe terenurile Casei Albe, în contradicție cu reglementările de lungă durată care interzic folosirea funcțiilor publice în scop privat.

"Aceasta este o întreprindere. Acesta nu este evenimentul bunicii tale în care oamenii se aliniau în fața porții, rostogoleau un ou, primeau o punguliță cu cadouri și plecau", a declarat un fost oficial implicat în planificarea evenimentului, care a costat sute de mii de dolari în ultimii ani.

Documentul de prezentare care prezintă oportunități de sponsorizare include logo-uri atât pentru Casa Albă, cât și pentru Harbinger, care au produs anterior evenimentul în timpul primului mandat al președintelui Donald Trump și oferă "planificare inițială" și "execuție în ziua evenimentului" sponsorilor care se înscriu. Documentul prezintă şi imagini cu Trump, prima doamnă Melania Trump, membri ai familiei Trump, Iepurașul de Paște și corpul de presă de la Casa Albă, inclusiv corespondentul CNN Kaitlan Collins.

"Sponsorii WHEER (White House Easter Egg Roll) oferă sprijin financiar, activități și cadouri pentru a îmbunătăți evenimentul, câștigând în același timp vizibilitate valoroasă a mărcii și recunoaștere națională", se arată în document.

Printre ofertele pentru potențialii sponsori se numără:

  • drepturi de denumire pentru zone sau elemente cheie
  • sigle ale sponsorilor afișate pe semnalizarea evenimentului
  •  coșuri personalizate cu gustări/băuturi sau suveniruri
  •  mențiuni în comunicările oficiale ale evenimentului și postările pe rețelele sociale
  •  recunoaștere în programele de evenimente tipărite sau digitale precum și interviuri de presă și interviuri în media 

Sponsorii pot beneficia, de asemenea, de acces la un brunch exclusiv, numai pe invitație, găzduit în interiorul Casei Albe de către Flotus, bilete la eveniment și un tur privat al Casei Albe.

La vizualizarea documentului de prezentare, Richard Painter, care a lucrat în Biroul consiliului de la Casa Albă sub președintele George W. Bush, a declarat pentru CNN că "nu ar fi trecut prin Biroul consiliului".

"Acest lucru ar fi fost respins în aproximativ 30 de secunde în ziua mea. [...] Nu funcţionăm ca un stadion de fotbal, unde primești logo-uri peste tot pentru că ai dat bani", a adăugat Painter.

Nu este prima dată când Casa Albă, sub Administraţia Trump, a încălcat în mod deschis normele și regulile din South Lawn. La începutul acestei luni, președintele a prezentat o selecție de vehicule Tesla însoțite de CEO-ul companiei, Elon Musk.

Toți banii strânși din eforturile firmei Harbinger vor fi plasați într-un cont administrat de Asociația Istorică a Casei Albe, o organizație privată nonprofit.

"Pentru multe președinții, Asociația Istorică a Casei Albe a colaborat cu personalul Casei Albe pentru a facilita o adunare publică, cum ar fi evenimentul de Paște la Casa Albă. Și, așa cum facem cu alte cadouri pentru colecția Casei Albe, primim contribuții și cadouri în natură care sunt folosite în acea zi", a declarat președintele asociației, Stewart McLaurin, pentru CNN.

Nu este neobișnuit ca o companie de producție precum Harbinger să fie implicată. Compania, fondată de foști angajați ai campaniei Mitt Romney în 2013, a produs evenimente corporative și guvernamentale la scară largă, inclusiv "Egg Rolls" în timpul primului mandat al lui Trump, March for Our Lives, săli de rotație media la dezbaterile prezidențiale și vizita Papei Francisc în 2015 în SUA.

"Există un anumit nivel de așteptare din partea publicului, că acestea vor fi afaceri uimitor de mărețe, afaceri memorabile, și în fiecare an, încerci să-l completezi cu ceva nou și diferit. Dar pentru a face asta, în mod clar, ai nevoie de companii de producție profesioniste. Este dincolo de Biroul de vizitatori al Casei Albe și de mica lor echipă de șase oameni", a spus fostul oficial implicat în planificarea evenimentului.

Contribuțiile private acoperă cabine de activitate, artiști, muzică, vânzători, scenă, echipamente și decor, a spus o sursă familiarizată cu planificarea, căreia i s-a acordat anonimatul pentru a detalia mecanismele de finanțare. Orice finanțare în exces, a spus acea sursă, va merge către alte evenimente similare de la Casa Albă, cum ar fi festivitățile de Halloween și 4 iulie.

Până acum, un sponsor a fost identificat pentru evenimentul din 21 aprilie, cu alte "conversații de succes" în desfășurare, potrivit sursei, care a remarcat că Serviciul Parcurilor Naționale, care supraveghează terenurile Casei Albe, va fi responsabil pentru verificarea potențialilor donatori înainte ca cadourile să fie acceptate.

În trecut, conform unui alt oficial implicat în planificarea ediţiilor trecute ale evenimentului, a existat un acord privind rambursarea costului evenimentului între National Park Service, American Egg Board, Asociația istorică a Casei Albe și Casa Albă. Au existat, de asemenea, parteneriate la scară mai mică cu organizații precum NASA, Fundația LEGO și Disney. Dar orice branding, a spus sursa, a fost extrem de limitat din cauza constrângerilor severe din partea biroului consilierului Casei Albe.

Solicitat de comentarii, un purtător de cuvânt al American Egg Board a declarat pentru CNN că plănuiește să fie implicat în Egg Roll anul acesta.

"Detaliile specifice sunt finalizate acum cu Casa Albă", a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că detaliile despre parteneriatul consiliului de administrație cu Casa Albă "nu sunt împărtășite public".

Nu este clar ce canale de social media vor fi folosite pentru "mentiunile promise în comunicările oficiale ale evenimentelor și postările pe rețelele sociale" și dacă acestea vor fi trimise din conturile oficiale de la Casa Albă. De asemenea, nu este clar dacă Biroul consiliului de la Casa Albă a semnat documentul de solicitare.

Painter a susținut că mișcarea este contrară liberei întreprinderi. Administrația Trump, a spus el, "are doar o atitudine diferită... că <> cere cumva ca Statele Unite să aleagă câștigători și învinși în sectorul privat".

Donald Sherman, consilierul șef și directorul executiv al Citizens for Responsibility and Ethics din Washington (CREW), a spus că "nu a mai văzut așa ceva până acum" asociat cu o Casa Albă.

"Înțeleg că există sponsori corporativi pentru evenimentul de Paște. [...] Ceea ce nu am văzut până acum este un fel de solicitare directă și utilizarea imprimaturului Casei Albe pentru a oferi sponsorizări corporative", a spus Sherman pentru CNN.

Evenimentele anterioare "Egg Roll" au fost o sursă de tensiune între cei implicați în planificare și Biroul consiliului. Mai multe administrații au trebuit să le spună celor de la Coca-Cola că mii de sticle de apă Dasani donate pentru eveniment nu au putut fi servite în răcitoare cu marca Coca-Cola, de exemplu, din cauza restricțiilor de branding impuse de avocații Casei Albe.

×
x close