Fotografiile realizate de polonezul Wojciech Grzędziński în Ucraina au surprins momente inedite, el aducând în atenția internațională sentimentele oamenilor. „În război, nu ai măști; pur și simplu, în astfel de situații extreme, e mai ușor de înțeles cine este bun și cine este rău”, a povestit fotograful într-un interviu publicat de Kyiv Post.
Născut în Varșovia, Grzędziński a petrecut ultimii ani în Ucraina, pentru a documenta ororile lăsate în urmă de războiul declanșat de Vladimir Putin.
Caracterizate printr-o profunzime emoțională, fotografiile lui acoperă toate aspectele, de la realitatea vieții din prima linie până la viața civililor la „porțile iadului”, așa cum descrie el tabloul zonelor distruse de ruși în Ucraina.
„Nu este doar o poveste de distrugere”, spune el pentru TVP World. „Mass-media se concentrează pe marile atacuri, dar eu încerc să arăt ceva diferit și să prezint Ucraina dintr-o perspectivă diferită – caut povești, personaje. Nu este întotdeauna vorba doar despre distrugere, pentru că printre toate acestea există și momente de fericire și normalitate”.
Această capacitate de a atrage privitorii într-o lume altfel nevăzută în Ucraina a făcut ca fotografiile lui să fie impresionante dintr-un mod diferit.
„Caut emoție”, spune Grzędziński. „Pentru mine, o imagine bună nu este definită doar de încadrarea ei sau de momentul în sine; ar trebui să arate emoția protagonistului — ar trebui să te facă să simți cum se simte personajul. Sentimentele sunt cheia fotografiei mele.”
Faptul că Grzędziński reușește să capteze aceste emoții este evidențiat de multiplele premii primite.
Câștigând trei premii consecutive Grand Press Photo, prezentarea sa din 2022 este o explorare a rezistenței umane. Într-una din impresionantele lui fotografii, el a surprins o tânără așezată la un pian într-o sufragerie bombardată, gravitatea scenei fiind completată de sentimentul de sfidare care emană din imagine.
În explicația foto se povestește că Irina Maniukina cântă la pian într-un living bomvardat din casa ei. În acea dimineață, în jurul orei 10, o explozie puternică, provocată de o bombă rusească, a zguduit zona rezidențială din Bila Tserkva (80 km sud de Kiev) și a distrus complet zece case și a avariat altele. Nu au existat victime, dar câteva persoane au fost rănite, în mare parte, de sticla ferestrelor sparte.
Recent, fotografia sa câștigătoare în 2024 prezintă fața înfricoșată a unei femei prinse sub mormane de moloz în urma bombardării unei pizzerii din Kramatorsk. „Ea a supraviețuit”, spune Grzędziński, „alți treisprezece nu au fost atât de norocoși”.
„Este de la sine înțeles, dacă nu este nimeni altcineva prin preajmă, atunci primul lucru pe care l-aș face este să pun camera deoparte și să ajut pe cineva”, spune el.
„Când există o situație în care există oameni mai buni care să ajute pe cineva, atunci trebuie să-mi amintesc că este datoria mea să documentez ceea ce se întâmplă, deoarece altfel nimeni altcineva nu o va face — prin imaginile mele, pot crește gradul de conștientizare a ceea ce se întâmplă cu adevărat. Pentru mine, publicarea unei fotografii e cea mai importantă decizie, deoarece trebuie să fii conștient de influența pe care o poate avea”.
„Acoperirea conflictelor este doar o mică parte a activității mele fotografice”, spune el.
Grzędziński a fost fotoreporter de război în conflictul din Liban în 2006, în Irak, Afganistan, Georgia, Sudanul de Sud.
„Am învățat că războiul scoate la iveală tot ce este mai bun sau cel mai rău dintre oameni”, spune el. „Nu este nimic între ele. În război, nu ai măști; pur și simplu măștile cad și, în astfel de situații extreme, devine mai ușor de înțeles cine este bun și cine este rău.”