James Bond există în realitate şi se luptă cu "piraţii fantomă" din apele teritoriale europene. Nu e un nou film din seria 007, ci ceea ce se presupune că s-a întâmplat în ultima perioadă într-un război tăcut între Rusia şi ţările occidentale. Toată intriga s-a ţesut în jurul misterioasei dispariţiei a unei nave comerciale, care transporta oficial cherestea. Neoficial, vasului
Arctic Sea, căci despre el este vorba, i s-a pus în cârcă un transport mult mai misterios: arme şi materiale radioactive. Iată în continuarea povestea acestei nave, care implică servicii secrete occidentale şi ruseşti şi din care se poate trage concluzia că pe firul apei a apărut un James Bond real, cu un obiectiv clar: să rezolve o problemă de spionaj, fără a provoca un conflict diplomatic între ţările implicate.
Submarine ruseşti caută un vas plin cu cheresteaVasul ?fantomă? Arctic Sea care a dispărut la sfârşitul lunii iulie în strâmtoarea Dover fost găsit de autorităţile ruse lângă insulele Capului Verde. Însă, găsirea cargobotului nu a însemnat şi desluşirea misterului legat de acesta. Din contră. Experţii şi autorităţile UE au început să pună tot mai multe întrebări referitoare la motivul dispariţiei navei.
De ce ar fi trimis autorităţile ruse două submarine şi mai multe nave de război pentru a salva o navă ce transporta cherestea? Aceasta este numai unul dintre misterele care îi macină pe experţi. Aceştia consideră că Arctic Sea era implicată într-o operaţiune de contrabandă, pe care acum guvernul rus încearcă să o acopere.
Expertul rus Mihail Voitenko, citat de AFP, consideră că aspecte importante sunt acoperite. El susţine că nava nu a fost atacată de piraţi, ci de un comando angajat de serviciile secrete ale unei ţări occidentale. Potrivit acestuia, vasul ar fi trebuit să fie împiedicat să ajungă la destinaţie, pentru că avea o încărcătură dubioasă (arme sau materiale radiactive) şi nu cherestea, aşa cum au susţinut autorităţile.
NAVA ARCTIC SEA, CAUZA ÎNTREGII POVEŞTI DE SPIONAJ Oficialii UE: Cazul atacului ?Arctic Sea? nu are de a face cu pirateria tradiţională Potrivit autorităţilor UE, cazul răpirii cargobotului Arctic Sea nu este unul tradiţional. Acestea susţin că vasul cu echipaj rusesc a fost victima unui dublu atac şi că a fost atacat prima oară în Portugalia. "Nava a fost atacată de două ori, o dată în largul Suediei şi a doua oară în largul Portugaliei", susţine Martin Selmayr, purtătorul de cuvânt al comisarului pe probleme de transport al UE.
"Atacul vasului nu are de-a face cu acte de piraterie tradiţională sau cu un atac armat", a adăugat oficialul UE. Oricum, dacă ar fi reală varianta cu piraţii, ar fi o premieră pentru această zonă, mult mai liniştită decât apele teritoriale somaleze.
Scenariu de film devenit realitatePână în prezent, autorităţile din Rusia au declarat că au arestat opt persoane acuzate de deturnarea navei Arctic Sea. Doi ruşi, patru estonieni şi doi letoni au fost reţinuţi pe mare, după ce marina rusă a preluat controlul asupra navei. "Aceste persoane, pretinzând că nava lor are probleme cu motorul, s-au urcat la bordul Arctic Sea şi, sub ameninţarea armelor, au ordonat echipajului să le urmeze ordinele," anunţa Anatoli Serdiukov . Aceasta este varianta oferită de ministrul rus al Apărării.
Povestea Arctic Sea a început însă după ce nava a părăsit un port finlandez pe 23 iulie şi a dispărut la scurt timp. Mai mult de 20 de ţări, în cooperare cu Interpoul au participat la căutarea navei ce transporta o încărcătură de cherestea în valoare de peste un milion de euro. Echipajului vasului sub drapel maltez şi deţinut de o companie rusească avea cursul stabilit spre Africa.
Undeva, pe firul apei, a apărut probabil James Bond. Şi, de aici înainte, totul devine doar un scenariu de film. Varianta oficială este probabil clasificată şi va ieşi la iveală peste 50 de ani. Sau niciodată.
Antena3.ro