Antena 3 CNN Externe Italia: A început procesul fostului comandant al pachebotului Costa Concordia

Italia: A început procesul fostului comandant al pachebotului Costa Concordia

M.T.
2 minute de citit Publicat la 17:32 17 Iul 2013 Modificat la 17:32 17 Iul 2013
Italia: A început procesul fostului comandant al pachebotului Costa Concordia
Foto: Intact Images/EPA
Procesul lui Francesco Schettino, comandantul pachebotului Costa Concordia, în naufragiul căruia au murit 32 de persoane, la 13 ianuarie 2012, s-a deschis miercuri dimineaţă la Grosseto, în Toscana, după ce a fost amânat în urmă cu o săptămână, relatează AFP, citată de Agerpres.

Procesul se desfăşoară în incinta Teatrului modern de la Grosseto, datorită numărului mare de spectatori aşteptaţi în următoarele luni, şi ar fi trebuit să înceapă marţea trecută.

O grevă a avocaţilor a dus însă la amânarea sa, după o audiere de doar 15 minute.

Considerat „omul cel mai detestat din Italia”, Schettino este urmărit în justiţie pentru omucidere multiplă prin imprudenţă, abandonarea navei şi daune provocate mediului.

Se crede că procesul, în care vor depune mărturie 400 de persoane şi care implică 250 de părţi civile, ar urma să dureze mai multe luni.

„Suntem aici astăzi ca să obţinem justiţie pentru victime şi supravieţuitori, cei care vor trebui să trăiască toată viaţa lor cu un sentiment de anxietate”, a declarat Francesco Di Ciollo, avocatul a două victime italiene.

„Ne aşteptăm să se facă lumină asupra acestui naufragiu. Este foarte simplu, vina lui Schettino este că nu a asigurat securitatea oamenilor de la bord', a adăugat Fabio Targa, un alt avocat al părţilor civile.

Printre cei 347 de martori ai acuzării figurează şi Domnica Cemortan, tânăra din Republica Moldova prezentă pe punte, alături de Schettino, la momentul naufragiului, şi Gregorio De Falco, ofiţerul Pazei de Coastă de la Livorno care l-a somat pe căpitan să urce din nou la bordul navei.

La rândul lor, avocaţii lui Schettino au citat aproximativ o sută de martori.

„El nu a abandonat nava. Dacă acesta ar fi rămas încă zece minute la bord, ar fi căzut în apă şi nu ar fi putut organiza evacuarea”, a explicat Donato Laino, unul din avocaţii lui Schettino.

„A existat o eroare de interpretare în povestea abandonării, nava era înclinată la 90 de grade, iar el a căzut într-o barcă de salvare”, a subliniat marţea trecută un alt avocat al fostului comandant, Domenico Pepe, afirmând că acesta „a făcut mereu tot ce a putut şi era unul din cei mai respectaţi comandanţi”.

Schettino riscă să se găsească singur pe banca acuzaţilor, în condiţiile în care celelalte cinci persoane inculpate - directorul unităţii de criză a companiei Costa, Roberto Ferrarini, timonierul indonezian Jacob Rusli Bin şi trei membri ai echipajului - au obţinut unda verde a Parchetului pentru negocierea pedepselor.

În aprilie, compania Costa Crociere a fost condamnată în Italia la o amendă de un milion de euro, la sfârşitul unei proceduri de negociere, în care şi-a recunoscut responsabilitatea administrativă, ceea ce îi permite să evite un proces penal.

Nava de croazieră Costa Concordia, un pachebot de 300 de metri şi o greutate de 112.000 de tone, la bordul căreia se aflau 4.229 de persoane, dintre care 3.200 de pasageri din 60 de ţări, a eşuat în noaptea de 13 ianuarie 2012, în apropiere de mica insulă Giglio, din arhipelagul regiunii Toscana, după ce s-a lovit de o stâncă, la aproximativ 300 de metri de ţărm.

Naufragiul, considerat unul dintre cele mai grave accidente din istoria marinei italiene, s-a soldat cu 32 de morţi.

×
x close