Abu Hajer al-Maghribi este unul dintre cameramanii care a lucrat pentru Statul Islamic, captiv acum în Maroc. Acesta a povestit cum a funcționeză sistemul de propagandă al teroriștilor, unul în care se investește extrem de mult.
”Nu știm niciodată ce avem de făcut. Primim un bilet cu o locație” a povestit el. Așa a ajuns să filmeze masacrarea a 160 de soldați sirieni, iar imaginile filmate de el au ajuns în întreaga lume.
Abu Hajer a dezertat, alături de alții, iar acum a vorbit deschis despre implicarea sa în infernala mașinărie de propagnadă.
Camere video, calculatoare și alte echipamente sosesc în mod regulat din Turcia, iar ele sunt folosite de cei care au deja experiență în domeniul producțiilor video, care au lucrat deja în diverse televiziuni.
”Personalul media” este mai bine plătit decât luptătorii, au mașini mai bune, locuințe mai spațioase și se bucură de o mare influență în cadrul grupării. Mulți dintre ei au dus o activitate îndelungată în spațiile virtuale, au fost ”jihadiști online”, înainte de a fi recrutați de Statul Islamic.
Aceștia fac întâi o pregătire militară de câteva luni, apoi o lună de antrenament specific. La final primesc o cameră Canon, un smartphone și sunt trimiși pe lângă diverse unități militare.
Abu Hajer a primit o vilă cu grădină, o mașină de teren Toyota Hilux, 700 de dolari lunar - de șapte ori mai mult decât primesc luptătorii obișnuiți - toate astea pe lângă bani de mâncare, haine și echipament.
Mesajele transmise de Statul Islamic sunt contradictorii: un paradis idilic sau o zonă de o violență extremă. Scopul este de a influența mai multe tipuri de audiență. Scenele violente sunt și o amenințare la adresa Vestului, dar și o încercare de a atrage noi jihadiști.
Până acum, statele occidentale nu au găsit un răspuns adecvat la propaganda Statului Islamic, iar încercările de a-i bloca integral au eșuat de fiecare dată.