Pentru acest studiu, psihologii au creat un concurs TV fals, la care au participat 80 de concurenţi. Aceştia stăteau într-un studio TV, în faţa a 100 de spectatori, unde au fost rugaţi să pună întrebări unui actor care s-a recomandat drept Jean Paul, acesta fiind imobilizat într-un scaun cu rotile.
În cazul în care Jean Paul răspundea greşit, concurentul trebuia să apese o manetă, spunându-i-se că Jean Paul va suferi un şoc electric. Cu fiecare răspuns greşit, şocul devenea mai puternic, ajungându-se de la 20 de volţi la 460 de volţi.
64 din cei 80 de concurenţi au fost dispuşi să îi administreze lui Jean Paul şocuri electrice de 460 de volţi, în ciuda faptului că acesta urla de durere şi cerea ca jocul să se oprească.
Gazda concursului îi încuraja să continue de fiecare dată când aceştia doreau să se oprească, spunând că producătorii îşi asumă responsabilitatea pentru orice i se va întâmpla actorului.
Studiul cercetătorilor francezi s-a bazat pe experimentul realizat în anii '60 de profesorul Universităţii Yale, Stanley Milgram. Acesta a încercat atunci să verifice cât de dispus este un om să comită acte imorale dacă primeşte un ordin de la o persoană investită cu autoritate.
"Se ştie de multă vreme că televiziunea şi prezentatorii TV exercită o influenţă asupra comportamentului telespectatorilor. S-a bănuit că această putere de influenţare poate duce şi la modificarea comportamentului acestora, în sensul în care telespectatorii să fie convinşi să comită gesturi imorale, dar până acum acest lucru nu a fost dovedit", spun cercetătorii francezi, relatează Jurnalul Naţional.