Cercetătorii belgieni au realizat acest studiu pe o durată de 10 zile într-un lanţ de librării, comparând comportamentul de cumpărător pe care l-au avut clienţii, în funcţie de prezenţa sau de absenţa mirosului de ciocolată, informează time.com, citat de Mediafax.
Dispozitive automatizate care eliberau în aer miros de ciocolată au fost plasate în două librării. Cercetătorii au monitorizat cu atenţie fiecare a cincea persoană care intra în librărie, dintr-un total de 201 clienţi.
Ei au observat în cazul acelor persoane o serie de comportamente "asociate achiziţiei", precum analizarea de la mică distanţă a unor cărţi, citirea rezumatelor acelor cărţi, parcurgerea unui tur complet al librăriilor, discuţii cu personajul librăriilor şi punerea mai multor întrebări în legătură cu anumite cărţi.
Astfel, clienţii erau de două ori mai dispuşi să analizeze de la mică distanţă anumite cărţi atunci când mirosul de ciocolată plutea prin aer. Ei au fost de trei ori mai dispuşi să interacţioneze cu personalul librăriilor, şi să pună întrebări după ce au parcurs un tur complet al librăriei.
Totodată, cercetătorii belgieni au descoperit că mirosul de ciocolată este "congruent" cu cărţile despre preparate culinare, băuturi şi din categoria romanelor de dragoste, fiind însă "incongruent" cu romanele istorice şi cele poliţiste. În timpul experimentului vânzările au crescut cu 40% în categoriile "congruente" cu mirosul de ciocolată şi cu 22% în categoriile "incongruente". Pe de altă parte, femeile au părut a fi mai dispuse decât bărbaţii să petreacă mai mult timp în librării şi să cumpere romane de dragoste şi cărţi cu specific gastronomic.
În mod similar, un studiu din 2008 publicat în Journal of Consumer Research a evidenţiat faptul că mirosul de biscuiţi cu ciocolată le face pe femei să devină mai dispuse să îşi cumpere articole vestimentare în mod impulsiv în comparaţie cu femeile care nu erau expuse la acţiunea aceluiaşi miros.
Un alt studiu a arătat că mirosurile cu efecte relaxante, precum cel de lavandă, ar putea determina o scădere a ritmului cardiac a cumpărătorilor de carte, făcându-i pe aceştia să devină mai dispuşi să achiziţioneze cărţi fără să se gândească prea mult la ele. Totodată, cercetătorii de la Universitatea Rutgers şi de la Universitatea Michigan au descoperit că anumite mirosuri îi ajută pe consumatori să îşi amintească mai bine anumite produse.