Dezvoltarea unei gigafabrici Tesla lângă Berlin a dus la tăierea a aproximativ 500.000 de copaci, conform unei analize a imaginilor din satelit, transmite The Guardian.
Construcția fabricii germane a fost extrem de controversată și a stârnit proteste semnificative, precum și o dezbatere cu privire la compromisurile implicate în dezvoltarea unei economii ecologice.
Elon Musk, proprietarul Tesla, a criticat poliția locală pentru că a lăsat să plece „protestatari de stânga”.
Imaginile din satelit arată că 329 de hectare de pădure au fost tăiate în locul respectiv, între martie 2020 și mai 2023, potrivit companiei de informații de mediu Kayrros. Aceasta este echivalentul a aproximativ 500.000 de copaci.
Începând cu luna mai, activiștii pentru climă au protestat împotriva extinderii planificate a gigafactory, ocupând căsuțe în copaci într-o tabără din apropiere și încercând să ia cu asalt amplasamentul. Un grup a incendiat un stâlp de electricitate și a oprit producția fabricii pentru câteva zile în martie.
„Trebuie împiedicată o extindere și, astfel, și mai multă distrugere a pădurilor și punerea în pericol a zonei protejate de apă potabilă”
Karolina Drzewo, de la alianța de campanie Turn Off Tesla's Tap, a declarat că analiza a arătat că producția de vehicule electrice a companiei a provocat distrugerea locală a naturii, precum și daune globale prin exploatarea minieră a metalelor. „Într-una dintre cele mai aride regiuni din Germania, prea mult din mediu a fost deja distrus”, a spus ea. „Trebuie împiedicată o extindere și, astfel, și mai multă distrugere a pădurilor și punerea în pericol a zonei protejate de apă potabilă.”
Tesla nu a răspuns invitației The Guardian de a comenta situația.
Antoine Halff, analist șef la Kayrros, a declarat: „Fabrica Tesla din Germania a dus la destul de multe tăieri de copaci. Desigur, aceasta trebuie pusă în perspectivă, în raport cu beneficiile înlocuirii mașinilor cu motor cu combustie internă cu vehicule electrice.”
Halff a declarat că arborii pierduți au fost echivalenți cu aproximativ 13.000 de tone de CO2, cantitatea anuală emisă de 2.800 de mașini medii cu motor cu ardere internă din SUA. „Deci, aceasta este o fracțiune din numărul de mașini electrice pe care Tesla le produce și le vinde în fiecare trimestru”, a spus el. „Întotdeauna există compromisuri, așa că trebuie să fiți conștienți de care sunt termenii compromisului.”
Zeci de incidente de mediu au fost raportate la fabrica Tesla de lângă Berlin
În iulie, un plan de extindere a fabricii Tesla pentru a dubla producția la 1 milion de mașini pe an a fost aprobat de Ministerul Mediului din landul Brandenburg.
Zeci de incidente de mediu au fost raportate la acest amplasament - unde sunt produse și milioane de celule de baterii - inclusiv scurgeri sau deversări de motorină, vopsea și aluminiu.
Tesla nu a răspuns la momentul respectiv, dar ulterior a declarat că au existat mai multe incidente pe amplasamentul fabricii în timpul construcției și de la începutul operațiunilor. Aceasta a declarat că niciunul nu a provocat daune mediului și că, dacă a fost necesar, au fost puse în aplicare măsuri corective.
Kayrros măsoară defrișările folosind imagini optice de la satelitul Sentinel-2, care au o rezoluție de 10 metri și sunt disponibile publicului. Aceste date sunt prelucrate automat, dar calitatea lor este verificată de experți în teledetecție.
Kayrros a declarat că instrumentul său de detectare a defrișărilor a fost dezvoltat pentru a ajuta companiile să respecte reglementările UE privind defrișările, care, de la începutul anului 2025, vor interzice importul de bunuri legate de distrugerea pădurilor. Instrumentul ar putea fi utilizat, de asemenea, pentru monitorizarea independentă a pădurilor utilizate drept compensații de carbon pe piața voluntară a carbonului, a declarat compania.