PSA Peugeot Citroen, cel mai mare constructor auto din Franţa şi al doilea din Europa, a anunţat joi că va închide în 2014 fabrica de la Aulnay, Franţa, şi va reduce producţia la unitatea de la Rennes, suplimentând numărul disponibilizărilor cu 8.000, la 14.000 de persoane, pentru a aduce sub control pierderile operaţionale şi a adapta capacitatea de producţie la cererea în scădere abruptă din Europa.
PSA închide astfel o fabrică din Franţa pentru prima dată în ultimii 20 de ani. Uzina de la Aulnay funcţionează de 39 de ani.
"Planul în starea actuală nu este acceptabil. Trebuie renegociat", a declarat sâmbătă Hollande, la un post de televiziune.
Francois Hollande a fost ales preşedinte în luna mai, cu promisiunea că va împiedica eventuale concedieri semnificative în economie. Acţiunile Peugeot s-au prăbuşit vineri la Paris cu 7,7%, din cauza temerilor că guvernul ar putea determina compania să revină asupra deciziilor destinate reducerii costurilor, potrivit unui analist londonez, citat de Bloomberg.
"Opţiunile companiei sunt limitate. Criza de la Peugeot subliniază una dintre cele mai mari probleme ale Franţei, şi anume lipsa de competitivitate", a spus el.
Hollande a afirmat că guvernul ar putea acorda "stimulente" care să încurajeze vânzările de autoturisme cu emisii scăzute şi că va studia posibilitatea acordării de credite pentru achiziţiile de automobile, însă fără subvenţii în cash, precum programele derulate de administraţia Nicolas Sarkozy pentru a combate recesiunea din 2009.
Şomajul din Franţa este la 10%, iar cererile pentru ajutor de şomaj au atins maximul ultimilor 12 ani. Hollande consideră crearea de noi locuri de muncă una dintre priorităţile mandatului său. Air France - KLM, Carrefour şi Sanofi iau de asemenea în calcul concedieri în Franţa, pe fondul stagnării economiei.
"Este adevărat că avem o problemă de competitivitate. Este necesar un efort, dar povara trebuie distribuită în mod corect", a afirmat preşedintele francez.
Problemele economice îl taxează deja din punct de vedere politic pe Hollande, a cărui rată de susţinere în rândul electoratului a scăzut în ultima lunî cu 7 puncte procentuale, la 56%, potrivit unui sondaj recent. Modul în care va fi rezolvată criza de la PSA Peugeot va marca decisiv primul mandat al preşedintelui.
Statul nu poate fi "indiferent" faţă de problemele Peugeot, a mai spus Hollande.
"Guvernul va desemna un expert care va prezenta, până la sfârşitul acestei luni, un raport din care să reiasă situaţia reală", a afirmat liderul de la Paris.
Dintre marii producători auto, Peugeot, Renault şi Fiat au înregistrat în acest an cele mai abrupte scăderi ale vânzărilor în Europa.
PSA a amânat cu mai multe luni anunţarea proiectului de reorganizare, pentru a nu influenţa rezultatul duelului Hollande - Sarkozy la alegerile din luna mai. Hollande a criticat şi decizia de a întârzia prezentarea planului.