În timp ce Europa se pregătește pentru un lung conflict, înghețat sau nu, guvernele riverane Dunării ar trebui să se asigure că Marea Neagră rămâne liberă și deschisă.
În acest sens, guvernele respective ar trebui să optimizeze coridorul de transport al fluviului, opinează Ben Hodges, George Scutaru și Kaush Arha într-un material publicat de Euractiv.
Generalul-locotenent (r) Ben Hodges a fost comandant al forțelor NATO în Europa. George Scutaru este fost consilier pentru securitate națională al președintelui României. Kaush Arha este președintele Forumului Indo-Pacific Liber și Deschis.
Războiul din Ucraina subliniază legătura tot mai strânsă dintre problemele economice și cele de securitate, iar blocada Rusiei asupra porturilor ucrainene forțează Kievul să își redirecționeze exporturile de cereale prin porturile românești de la Dunăre și Marea Neagră, amintesc autorii materialului citat.
Controlul exercitat de Rusia în Peninsula Crimeea și intenția Moscovei de a anexa întregul litoral al Ucrainei arată intenția malignă a regimului Putin de a refuza libertatea de navigație în cea mai mare parte a Mării Negre.
Bosforul și Dunărea sunt cele două puncte de acces viabile la Marea Neagră.
Între timp, Turcia, sprijinindu-se pe Convenția de la Montreux și pe controlul său geografic asupra Bosforului, este un garant imprevizibil al libertății de navigație pe Marea Neagră, arată cei trei autori.
Imperativul economic de modernizare a coridorului de transport al Dunării
"Rămâne ca UE și NATO, cu sprijinul explicit al Statelor Unite, să se asigure că o Dunăre modernizată asigură un canal de navigație liber și deschis în orice condiții meteorologice către Marea Neagră, pentru a promova pacea și prosperitatea Europei de sud-est și a întregului continent, în general.
Începând cu 2022, evoluția situației din Europa de sud-est a relevat două imperative clare în ceea ce privește modernizarea coridorului de transport al Dunării.
În primul rând, Dunărea își reafirmă rapid întâietatea ca arteră comercială care transportă produse agricole (cereale) prin sud-estul Europei, inclusiv din Austria, Slovacia, Ungaria, Serbia, România, Bulgaria, Moldova și Ucraina.
În viitorul previzibil, ocuparea Crimeei de către Rusia și amenințarea persistentă exercitată asupra tuturor porturilor ucrainene fac ca Dunărea să conteze drept principala arteră comercială pentru exportul de cereale din Ucraina.
Ar trebui ca UE, în strânsă coordonare cu statele riverane, să întreprindă de urgență acțiunile necesare pentru a optimiza coridorul de transport al Dunării, pentru a oferi agriculturii europene un avantaj competitiv maxim în ceea ce privește costurile.
Imperativul de securitate pentru modernizarea coridorului de transport al Dunării
În al doilea rând, capacitățile NATO de mobilizare a resurselor militare din Germania către frontul de est sunt grav limitate de rețelele feroviare și rutiere existente.
După unele estimări, rețeaua feroviară disponibilă este capabilă să mobilizeze mai puțin de 20% din mijloacele necesare.
În ceea ce privește transportul de combustibil, muniții și blindate grele către liniile de front, în special către sud-estul vulnerabil, Dunărea oferă un coridor de transport avantajos pentru punerea în practică a noii doctrine a NATO privind poziționarea avansată.
Statele Unite își folosesc în mod regulat centrul logistic de la Coleman Barracks, Mannheim pe Rin, pentru a desfășura echipamente militare, în timp ce comandamentul logistic al NATO este situat la Ulm, pe cursul superior al Dunării.
Barjele fluviale pot transporta eficient acest echipament greu pe Rin și prin canalele de legătură până la Dunăre și, în cele din urmă, la Marea Neagră.
Ar fi prudent ca NATO și UE să acorde prioritate modernizării Dunării pentru transportul militar, cu urgența corespunzătoare.
Avantajele multiple după modernizarea coridorului de transport pe Dunăre
Un coridor de transport modernizat pe Dunăre va stimula economiile bazate pe agricultură din sud-estul Europei și va ameliora capacitatea de răspuns a NATO, dar va putea servi, de asemenea, la dezvoltările viitoare și s-ar putea dovedi esențial pentru reconstrucția Ucrainei.
Prin îmbunătățirea infrastructurii comerciale și a conectivității în sud-estul Europei, va crește atractivitatea regiunii pentru dezvoltare industrială, în perspectiva reducerii riscurilor pentru lanțurile de aprovizionare europene și globale.
Dunărea va servi, de asemenea, drept cale de acces necesară pentru intensificarea comerțului transcontinental cu Caucazul și Asia Centrală.
Dezvoltarea transportului pe Dunăre și reconfigurarea traficului comercial dinspre trenuri și camioane către barje ar contribui, de asemenea, la îndeplinirea de către Europa a obiectivelor sale în materie de energie verde (...)
Este momentul pentru revigorarea activității Comisiei Fluviale a Dunării
Pare să fi sosit momentul pentru revigorarea operațiunilor Comisiei Fluviale a Dunării, pe baza a patru principii.
În primul rând, libera circulație a mărfurilor și a persoanelor, consacrată de principiile Schengen, ar trebui să motiveze exploatarea modernă a Dunării. Dintre cele zece state riverane, șapte sunt membre ale UE, iar celelalte trei sunt candidate la aderarea la Uniune.
În al doilea rând, ar trebui revigorate contribuțiile importante ale acestui fluviu la apărarea și securitatea Europei, contribuții care datează încă din epoca romană. NATO ar trebui să desemneze Dunărea ca fiind un coridor de securitate strategic și să efectueze exerciții și revizuiri operaționale pentru a asigura pregătirea sa optimă.
În al treilea rând, ar trebui să se asigure un debit optim al cursurilor de apă și transportul barjelor prin modernizarea necesară a infrastructurii, inclusiv prin îmbunătățirea ecluzelor fluviale, a autorizării regimurilor de dragare etc.
În al patrulea rând, politicile favorabile investițiilor ar trebui să faciliteze proliferarea industriilor de-a lungul râului, optimizând potențialul economic al Europei de Sud-Est.
O parte din activele înghețate ale Rusiei ar putea susține modernizarea coridorului Dunării
UE, Banca Europeană de Investiții și grupul G7 al celor mai dezvoltate state ar trebui să se coordoneze pentru a se asigura că modernizarea Dunării este un proiect prioritar în cadrul inițiativelor lor.
Ar fi potrivit să se direcționeze o parte din activele înghețate ale Rusiei, în valoare de peste 300 de miliarde de euro, către modernizarea Dunării, ca despăgubire pentru invazia ilegală a Ucrainei și pentru amenințarea persistentă la adresa navigației pe Dunăre (...)
Competitivitatea economică a Europei este direct legată de eficiența infrastructurii sale de transport. Europa și NATO, cu sprijinul puternic al SUA, ar trebui să profite de oportunitatea strategică de a moderniza Dunărea pentru pacea și prosperitatea Europei", opinează cei trei autori.
Foto: navă de containere navigând în apropiere de Portul Istanbul, august 2023