Un plan pus la cale de țările occidentale bogate pentru a priva Rusia de veniturile din petrol eșuează în mare măsură, conform unui nou raport, majoritatea exporturilor de petrol pe mare ale Kremlinului eludând restricțiile care ar fi trebuit să limiteze prețul țițeiului rusesc.
Astfel, petrolul transportat pe mare de Rusia poate fi vândut doar cu o reducere, la un preţ 60 de dolari pe baril, cu 15 dolari mai puţin decât preţul oficial.
La aproape doi ani de la intrarea în vigoare a unui „plafon de preț” al petrolului, aproape 70% din petrolul Kremlinului este transportat pe „petroliere fantomă” care eludează restricțiile, potrivit unei analize publicate de Institutul Școlii de Economie din Kiev, un grup de reflecție cu sediul în Ucraina.
Succesul Rusiei în eludarea sancțiunilor impuse de Grupul celor 7 țări i-a permis să continue să își finanțeze războiul împotriva Ucrainei. Eficacitatea plafonării prețurilor a fost afectată de aplicarea laxă a politicii. Oficialii din Statele Unite și Europa au încercat să găsească un echilibru între obiectivele lor de a paraliza economia Rusiei și de a menține piețele petroliere bine aprovizionate pentru a preveni creșterile de prețuri, conform New York Times.
Provocările evidențiază limitările cu care se confruntă economiile avansate ale lumii în încercarea lor de a interveni pe piețele energetice globale pentru a încerca să grăbească sfârșitul invaziei Rusiei în Ucraina.
Institutul Școlii Economice din Kiev, care a pledat pentru sancțiuni mai dure împotriva petrolului rusesc, a menționat în raportul său că flota fantomă a Rusiei reprezintă o amenințare la adresa oceanelor lumii, deoarece petrolierele sunt adesea prost întreținute și nu sunt asigurate corespunzător.
„În ultimele luni, au existat mai multe cazuri în care petrolierele fantomă au fost implicate în coliziuni sau au fost pe punctul de a eșua”, se arată în raport. „Deversările mari de petrol au fost evitate până acum, dar un dezastru major stă să se întâmple, iar costurile de curățare ar ajunge la miliarde.”
După ce Rusia a invadat Ucraina în 2022, Statele Unite și Europa au luat măsuri pentru a interzice importurile de petrol rusesc, într-un efort de a reduce veniturile unuia dintre cei mai mari producători de petrol din lume.
Însă, pe fondul îngrijorărilor legate de faptul că un embargo total ar putea provoca un șoc al prețului global al petrolului, Statele Unite și alte democrații bogate au optat pentru un plan alternativ.
Acestea au decis să se folosească de industria maritimă, inclusiv de companiile de transport maritim și de asigurare care au fost principalul canal de transport al petrolului rusesc pe mare, pentru a se asigura că orice petrol transportat pe mare poate fi vândut doar cu o reducere: 60 de dolari pe baril, cu aproximativ 15 dolari pe baril mai puțin decât prețul de pe piața mondială. Dar Rusia a găsit rapid o soluție.
Aceasta a investit aproximativ 10 miliarde de dolari în dezvoltarea flotei sale de petroliere fantomă, care adesea nu sunt marcate, ceea ce îi permite să vândă o mare parte din petrolul său peste nivelul plafonului. Potrivit institutului de la Kiev, în prima jumătate a acestui an, peste 75 de milioane de barili de petrol rusesc au fost transportați în fiecare lună pe nave care au în medie 18 ani vechime.
Analiștii din domeniul energiei au observat, de asemenea, că operatorii de nave au fost dispuși să ocolească sancțiunile prin înregistrarea navelor lor în țări care nu fac parte din acordul de plafonare a prețurilor sau prin schimbarea structurii proprietății acestora.
Un raport realizat luna aceasta de Lloyd's List Intelligence a constatat că în septembrie au fost transportate volume record de produse petroliere rusești pe petroliere care fac parte din flota sa fantomă sau care au fost deja sancționate pentru încălcarea plafonării prețurilor. Acesta a observat că unele dintre aceste nave transportă mărfuri către China și India, care se pare că sunt dispuse să nu țină cont de sancțiunile occidentale.
Creșterea flotei fantomă rusești a stârnit dezbateri în cadrul administrației Biden în acest an cu privire la cât de agresiv să se aplice plafonarea prețurilor. Unii oficiali ai Trezoreriei au îndemnat la o abordare mai dură, care ar putea include mai multe sancțiuni asupra navelor flotei fantomă, în timp ce alți consilieri economici ai Casei Albe au avertizat împotriva luării de măsuri care ar putea perturba aprovizionarea cu petrol și ar putea crește prețurile benzinei înainte de alegerile prezidențiale.