Antena 3 CNN Externe Eroii din umbră despre care nu ştie nimeni şi operaţiunile care păstrează echilibrul

Eroii din umbră despre care nu ştie nimeni şi operaţiunile care păstrează echilibrul

3 minute de citit Publicat la 14:55 14 Dec 2013 Modificat la 14:55 14 Dec 2013
Eroii din umbră despre care nu ştie nimeni şi operaţiunile care păstrează echilibrul
Foto: Agerpres
Un nucleu al unei Apărări UE înregistrează progrese, în mod discret, la o bază aeriană din Olanda, în care militari din Germania, Franţa şi statele Benelux coordonează mii de misiuni aeriene anual, relatează AFP, conform Mediafax.
"Small is beautiful" ("Ceea ce este mic este frumos") ar putea fi deviza Comandamentului European pentru Transport Aerian (EACT) cu sediul la baza aeriană de la Eindhoven (sud).
El a fost lansat în 2010 la iniţiativa Statelor Majore francez şi german, care urmăreau încă de la începutul anilor 2000 să colaboreze mai mult în domeniul transportului aerian. Celor două ţări li s-au alăturat ulterior Olanda, Belgia şi Luxemburgul.
"EATC este o structură militară unică în Europa. Funcţionează pe principiul utilizării în comun în mod permanent", a declarat comandantul acestuia, generalul francez Pascal Valentin.
Obiectivul Comandamentului este să "maximizeze" utilizarea mijloacelor aeriene de transport militar, în timp ce acestea devin tot mai rare, în contextul "critic" al crizei economice şi diminuării bugetelor militare.
De exemplu, dacă un avion german pleacă în Afganistan, EATC acţionează astfel încât să plece şi să revină plin, transportând militari olandezi sau expedituri franceze. "Este cam ceea ce fac alianţele între companii aeriene civile" de tip Skyteam sau Star Alliance, subliniază locotenent-colonelul german Ralf Gerard.
Această abordare este nouă pentru armatele naţionale care, anterior, colaborau acţiune cu acţiune, în funcţie de misiuni.
Primatul noţiunii de "suveranitate naţională" este, de altfel, principala frână în apariţia unei Apărări a UE, un dosar pe care încerca să îl repună în discuţie şefii de stat şi de Guvern UE joia şi vinerea următoare la Bruxelles.
EATC ilustează pragmatismul promovat de ţările mai voluntariste. Ministrul francez al Apărării Jean-Yves Le Drian laudă, astfel, iniţiative concrete ale câtorva ţări, ci nu la nivelul ansamblului celor 28 state membre UE. Este vorba, în opinia sa, despre propunerea unor "cărămizi care vor contribui la crearea casei" Apărării europene, evitând discuţiile interminabile cu privire la oportunitatea acesteia.
- Către Afganistan sau Mali
 
De fapt, structura EATC se doreşte extrem de flexibilă. Cele cinci ţări membre îi deleagă controlul operaţional (OPCON) al avioanelor pe care le plasează sub comanda acestuia. Însă ele păstrează dreptul de a le retrage temporar, pentru a le utiliza în cadrul unor misiuni naţionale.
"Păstrând controlul asupra activelor lor, ţările nu se simt prizonierele EATC. Este unul dintre motivele succesului de care se bucură", afirmă generalul Valentin.
La Eindhoven, cei 170 de militari din cadrul EATC gestionează de la distanţă o flotă diversificată de câteva zeci de avioane staţionate în ţările lor de origine. Flota cuprinde avioane de transport tactic de tip Hercules C-130, Transall sau Casa, dar şi strategice, de tip Airbus A-330 şi A-340.
Aceste avioane au efectuat 7.682 de misiuni în 2012, transportând trupe şi materiale în Afganistan, în Republica Democratică Congo pentru misiunea ONU sau în largul coastelor Libiei, în cursul unor intervenţii internaţionale. De la începutul anului, peste 200 de misiuni au fost efectuate către Mali, în cadrul operaţiunii franceze Serval, ceea ce a permis Franţei să economisească echivalentul a dou-trei zboruri cu Transall pe zi.
"Provocarea noastră este să răspundem creşterii cererii în contextul diminuării şi îmbătrânirii flotei", afirmă generalul Valentin. EATC aşteaptă, astfel, cu nerăbdare, apariţia prevăzută în 2014, după ani de întârziere, a avionului de tip Airbus A-400M, un avion polivalent de nouă generaţie, capabil să transporte până la 37 de tone la o distanţă de 3.300 de kilometri.
Altă prioritate a EATC este acoperirea lacunei care-i afectează pe europeni în domeniul avioanelor de alimentare în zbor. Comandamentul a fost însărcinat să propună proiecte cu privire la acest tip de avioane "foarte scumpe, dar de care ţările au nevoie", potrivit comandantului.
Până atunci, EATC va continua să crească, odată cu o viitoare aderare a Spaniei, care ar putea fi urmată de Italia, Marea Britanie şi Polonia.
 

×
TOP articole
x close