Companiile aeriene care operează zboruri de pe aeroporturile europene vor trebui să raporteze executivului de la Bruxelles impactul climatic estimat ca urmare a vaporilor eliberați de motoarele cu reacție ale aeronavelor, precum și cantitatea de dioxid de carbon emisă anual de acestea, relatează presa internațională.
Noile reglementări, contestate puternic de industria de profil, au fost adoptate vinerea trecută.
Companiile aeronautice susțin că nu există suficiente date pentru efectele de mediu generate de funcționarea motoarelor de avion.
Comisia Europeană spune însă că "este binecunoscută" contribuția netă a industriei aviatice la încălzirea globală, iar noile cerințe de raportare vor contribui la aprofundarea cunoștințelor.
"Studiile au arătat că incertitudinea cu privire la aceste efecte nu este un motiv suficient pentru a evita luarea de măsuri", a declarat executivul Uniunii.
Dârele formate pe cer de jeturile reactive conțin oxizi de azot, cărbune și alte substanțe dăunătoare climei. S-a demonstrat că acestea favorizează acoperirea cu nori în straturile înalte ale atmosferei terestre, contribuind la captarea căldurii.
Unele estimări indică faptul că urmele motoarelor cu reacție contribuie la încălzirea globală cu circa 2% din emisiile globale de dioxid de carbon care provin de la aeronave.
Normele de raportare a dârelor lăsate de avioane devin obligatoarii în SEE pentru toate tipurile de zboruri începând din 2027
Normele de raportare se vor aplica, de anul viitor, zborurilor între aeroporturile din Spațiul Economic European (SEE), adică Uniunea Europeană împreună cu Islanda, Norvegia și Elveția.
Grupurile de protecție a mediului au criticat exceptarea temporară a zborurilor pe distanțe lungi din textul final.
"Companiile aeriene care operează zboruri pe distanțe lungi beneficiază din nou de un tratament preferențial din partea UE. Au muncit din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind efectele non-CO2 și sunt răsplătite pentru eforturile lor", a acuzat Krisztina Hencz, manager pentru politica în domeniul aviației la grupul de lobby Transport & Environment din Bruxelles.
"Acest demers (noua legislație, n.r.) era menit să ajute la o mai bună înțelegere a problemei non-CO2, însă a fost blocat", a continuat ea.
Normele de raportare se vor extinde din anul 2027 la toate zborurile către și dinspre UE.
Aceste noi prevederi vin după o recentă reformă a sistemului european de comercializare a certificatelor de emisii, în cadrul căruia unele companii trebuie să liciteze pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit.
Prețul este în prezent de aproximativ 70 EUR pe tonă, cantitate ce echivalează emisiile de dioxid de carbon produse ca urmare a transportului peste Atlantic al unui singur pasager.