Vasul uriaş a naufragiat pe coasta toscană, în vecinătatea insulei Giglio, în noaptea de 13 ianuarie 2012, având la bord 4299 de pasageri din 70 de ţări. Dezastrul maritim a dus la pierderea a 32 de vieţi omeneşti.
"Dacă lucrurile merg conform planului nostru, cred că în septembrie vom putea fi capabili să repunem vasul pe linia de plutire", a declarat prefectul Franco Gabrielli, pentru SkyTG24, refuzând să furnizeze o dată exactă a acestei operaţiuni.
Iniţial, Concordia trebuia readusă la capacitatea flotabilă în septembrie 2012, dar ulterior s-a decis ca această operaţiune să se desfăşoare în mai 2013. Din cauza unor probleme tehnice, manevrele de readucere la plutire a navei au fost din nou amânate.
Operaţiunea din septembrie va fi cea mai mare încercare de acest gen, pentru un vas de croazieră eşuat.
Planul prevede ca pachebotul de 114.500 de tone să fie rotit pe plan vertical, după care se vor monta rezervoare uriaşe de plutire pe partea laterală, care acum este scufundată. Deocamdată, acestea au fost amplasate doar pe partea aflată la suprafaţă.
Încercarea din septembrie ar trebui finalizată cu succes, existând riscul unei alte amânări din cauza condiţiilor meteo nefavorabile din lunile următoare.
Sergio Ortelli, primarul din Giglio, susţine că operaţiunea se află în "faza finală", fiind convins că odată cu îndepărtarea epavei de pe mal, viaţa locuitorilor de aici va reveni la normalitate.
Edilul spune că numărul turiştilor din acest sezon a scăzut cu 15% în comparaţie cu anii precedenţi catastrofei. Din punct de vedere turistic, vara trecută, cea din 2012, a fost total neprofitabilă, numărul vizitatorilor fiind diminuat cu aproape 50 de procente.