Măsura ar urma să intre în vigoare în anul 2035, în cadrul unui program climatic extins, care are drept obiectiv şi tranziţia către vehiculele electrice cu emisii zero, scrie Reuters, conform Mediafax.
Executivul UE doreşte ca până în 2030 nivelul emisiilor de dioxid de carbon (CO2) produse de autoturisme să fie redus cu 55%. Comisia Europeană se raportează la nivelurile înregistrate în 1990.
În 2021, acestea au fost semnificativ mai mari faţă de pragul ideal propus pentru această perioadă. În prezent se dorea ca nivelul emisiilor de CO2 să fie cu 37,5% mai mic.
De asemenea, Comisia Europeană a propus o reducere de 100% a emisiilor de CO2 până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de vehicule noi cu combustibil fosil în cele 27 de state membre UE.
„Aceasta este genul de iniţiativă pe care o aşteptam din partea UE şi care a lipsit în ultimii ani", a declarat Helen Clarkson, director executiv al Climate Group, o organizaţie nonprofit care colaborează cu autorităţile europene pentru combaterea schimbărilor climatice.
„Ştiinţa ne spune că trebuie să reducem la jumătate emisiile până în 2030, deci pentru transportul rutier este simplu - scăpaţi de motorul cu ardere internă”.
Pentru a spori vânzările de vehicule electrice, oficialii de la Bruxelles au propus, de asemenea, o legislaţie care ar impune ţărilor membre să instaleze până în 2025 staţii publice de încărcare de-a lungul drumurilor principale, la distanţe maxime de 60 de kilometri.
Planul UE s-ar putea lovi de rezistenţa unor parteneri comerciali importanţi precum Statele Unite şi China, întrucât noile măsuri ar afecta importurile din ţări considerate ca având standarde de mediu mai scăzute.