Comandantul Francesco Schettino a fost plasat în stare de arest pentru omucidere multiplă, naufragiu şi abandonarea navei în timp ce numeroşi pasageri încă mai trebuiau să fie salvaţi.
Procurorul care a decis să pună sub sechestru nava şi cutiile negre cu înregistrarea conversaţiilor, care au fost deja găsite, a anunţat că impactul s-a produs la ora locală 21.45 (22.45, ora României), "dar Căpitănia nu a fost avertizată imediat".
Decizia arestării comandantului a fost luată în urma interogării acestuia timp de câteva ore. El declara anterior, pentru postul de televiziune Tgcom24 din cadrul grupului Mediaset, că nava s-a "lovit de un afloriment stâncos" care nu figura pe hărţile sale nautice.
Comandantul "s-a apropiat foarte neîndemânatic de Insula Giglio, a lovit o rocă ce s-a încastrat în flancul stâng, determinând (nava) să se încline şi lăsând o cantitate enormă de apă să pătrundă la bord într-un interval de două-trei minute", a declarat pentru presă Francesco Verusio, procurorul din Grossetto.
"Nu este corect să se spună că nava se afla în afara rutei sale" obişnuite, a declarat Gianni Onorato, directorul general al Costa Crociere, în portul Santo Stefano, când a fost întrebat de către jurnalişti de ce nava se afla atât de aproape de Insula Giglio. Onorato a încercat să-l apere pe comandant, explicând că evacuarea care a urmat a fost îngreunată de înclinarea navei, mai întâi la 20 de grade, iar în prezent la 80 de grade.
"Era o trecere clasică, pe care (navele de) croazieră o efectuează adesea, cu toate luminile aprinse şi cu luminiţe pâlpâind, numai că a trecut prea aproape (de coastă), mult mai aproape decât de obicei", a declarat Giorgio Fanculli, un jurnalist care a asistat la naufragiu şi evacuare.