Antena 3 CNN Externe China și-a trimis „Monstrul” ca să intimideze Filipine. De ce este Manila speriată de nava lui Xi Jinping

China și-a trimis „Monstrul” ca să intimideze Filipine. De ce este Manila speriată de nava lui Xi Jinping

CGC-5901 BRP Teresa Magbanua Philippine Coast Guard / X@CaesarGI
Nava chineză CCG-5901 și vasul Teresa Magbanua al Gărzii de Coastă filipineze.Sursa foto: Philippine Coast Guard / X@CaesarGI
de Redacția Antena 3 CNN    |    09 Iul 2024   •   07:00

Beijingul și-a trimis în zona economică exclusivă a Filipinelor una dintre cele două mari nave ale Gărzii sale de Coastă, într-un demers ce tensionează și mai mult relațiile celor două țări implicate într-o dispută teritorială în Marea Chinei de Sud, relatează CNN.

Autoritățile de la Manila au calificat operațiunea drept un act de intimidare.

Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă filipineze, Jay Tarriela, a declarat că nava CCG-5901 a ancorat pe 3 iulie în Insulele Spratly, la aproximativ 130 de kilometri nord-vest de insula Palawan.

Cu un deplasament de 12.000 de tone și o lungime de 165 de metri, CCG-5901 este un adevărat "monstru", de trei ori mai mare decât principalele nave de patrulare ale Gărzii de Coastă a Statelor Unite, notează CNN.

Poziționat în apropierea zonei numite Sabina Shoal, vasul militar chinez a aruncat ancora la mai puțin de 800 de metri de una dintre cele mai noi și mai mari nave ale Gărzii de Coastă filipineze, desfășurate anterior în zonă, conform autorităților de la Manila.

Potrivit CNN, CCG-5901 este de peste cinci ori mai mare decât nava filipineză BRP Teresa Magbanua (vizibilă în clipul următor).

Autoritățile filipineze spun că nu vor renunța la pretențiile privind Marea Chinei de Sud

Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă filipineze a spus că țara sa nu va da înapoi cu privire la revendicările referitoare la Marea Chinei de Sud.

"Nu ne vom retrage și nu ne vom lăsa intimidați", a adăugat Jay Tarriela.

Beijingul a respins acuzația că și-ar fi trimis nava militară în zona economică exclusivă a Filipinelor.

"Navele militare și de poliție ale Chinei, care patrulează și aplică legea în apele din apropierea Xianbin Jiao, respectă legislația internă a Chinei și dreptul internațional", a declarat purtătorul de cuvânt al ministerului chinez de Externe, Lin Jian, folosind termenul agreat de Beijing pentru Sabina Shoal.

Guvernul statului comunist revendică "suveranitatea incontestabilă" asupra unei suprafețe ce acoperă aproape integral Marea Chinei de Sud, precum și asupra majorității insulelor și bancurilor de nisip din interiorul acesteia, chiar dacă respectivele repere geografice se află la sute de mile maritime de China continentală.

Mai multe guverne naționale, inclusiv cel de la Manila, au pretenții care intră în contradicție cu cele ale Beijingului.

China ignoră decizia Curții de Arbitraj de la Haga

În 2016, un Curtea Permanentă de Arbitraj de la Haga s-a pronunțat în favoarea Filipinelor și a hotărât că statul comunist nu are nicio bază legală pentru a pretinde drepturi istorice asupra celei mai mari părți a Mării Chinei de Sud.

Beijingul a ignorat însă hotărârea și a trecut la măsuri de intimidare.

În ultimul an, navele Gărzii de Coastă a Chinei, susținute de ambarcațiuni ale poliției chineze, au fost implicate în mai multe incidente în care au avariat nave filipineze și au rănit echipajele acestora cu tunuri cu apă.

În iunie, în timpul unei confruntări din apropierea insulei Second Thomas Shoal, ofițeri chinezi ai Gărzii de Coastă au amenințat soldați filipinezi cu un topor și le-au tăiat barca de cauciuc. Un soldat filipinez și-a pierdut un deget în urma confruntării.

CCG-5901 nu a fost implicat în acel incident, dar de atunci a fost semnalat în zona economică exclusivă a Filipinelor.

Cum și-a căpătat nava militară chineză CCG-5901 renumele "Monstrul"

CCG-5901 (imaginea următoare) depășește ca mărime nu doar navele Gărzii de Coastă ale SUA, ci și anumite distrugătoarele ale flotei militare a Statelor Unite.

Spre exemplu, distrugătoarele din clasa Arleigh Burke au un deplasament de 9.700 de tone sau mai puțin și sunt cu aproximativ 10 - 11 metri mai mici decât CCG-5901.

Vasele Gărzii de Coastă a SUA au un deplasament 4.500 de tone, adică o treime din deplasamentul CCG-5901.

Într-o comparație a puterii de foc, CCG-5901 depășește, de asemenea, vasele americane de patrulare, având două tunuri principale de 76,2 milimetri, față de un singur tun principal de 57 de milimetri amplasat pe navele Gărzii de Coastă a SUA.

×
Cele mai noi știri pe ANTENA 3 CNN
» Vezi toate știrile
Parteneri
x close