Acest fenomen este relativ simplu de explicat, arată Niall McCarthy, în articolul intitulat "Cu cât sunt mai mulţi biciclişti într-un stat, cu atat cifra accidentelor cu urmări fatale scade".
McCarthy arată că numărul tot mai mare de biciclişti pe străzi duce la creşterea nivelului de conştientizare al celorlalţi participanţi din trafic. Potrivit raportului, un singur biciclist în traficul urban aglomerat este mult mai expus accidentării.
În ţările precum Olanda sau Danemarca, unde media kilometrilor parcurşi anual este de 864, respectiv 513 kilometri per ciclist, numărul cicliştilor ucişi la un miliard de kilometri este de 10.7, respectiv 14.6.
În acest timp, în Statele Unite, unde un biciclist parcurge anual, în medie, 47 de kilometri, numărul deceselor urcă la 44 de morţi, pe an, la un miliard de kilometri.
Totuşi, trebuie subliniat aici faptul că atât în Olanda, cât şi în Danemarca, bicicleta constituie un mijloc de transport intens folosit în ultimii zeci de ani, ceea ce face ca infrastructura din aceste state să fie adecvată prevenirii accidentărilor.