Sondajele date publicităţii în această săptămână, cu aproape cinci luni înaintea alegerilor prezidenţiale, îi conferă un uşor avantaj preşedintelui în faţa lui Romney, dar arată, de asemenea, ca cel publicat de Washington Post şi ABC, că mai mulţi americani dezaprobă modul în care guvernează Obama (49%) decât îl aprobă (47%). Acest scor este tras în jos de dosarele economice, domeniu în care 55 la sută dintre cei intervievaţi se declară nemulţumiţi.
În schimb, pentru 52% dintre americani, Obama are calităţi personale mai bune decât Romney pentru a fi preşedinte. Doar 38% îi conferă un avantaj lui Romney în acest domeniu. Într-un sondaj realizat de Wall Street Journal/NBC, 49% afirmă că au o opinie pozitivă faţă de preşedinte, în timp ce procentul nu atinge decât 34% pentru Romney.
Or, de săptămâna trecută, echipa lui Obama a adoptat o strategie de atacuri împotriva lui Romney, care vizează în special cariera acestuia în capitalul de risc. El este descris în înregistrările video drept un "vampir", un "distrugător de locuri de muncă" sau "contrariul lui Robin Hood", pe fondul imaginilor cu uzinele falimentate şi angajaţii concediaţi.
La sfârşitul acestor filme, conform legii, se poate auzi vocea preşedintelui spunând "sunt Barack Obama şi aprob acest mesaj".
"Susţinătorii (lui Obama) au decis să încerce să împiedice creşterea cotei de popularitate a lui Romney. Este probabil periculos" pentru imaginea preşedintelui-candidat, observă Clyde Wilcox, profesor de ştiinţe politice la universitatea Georgetown.
În opinia lui, popularitatea personală poate face diferenţa în ziua alegerilor dacă ecartul este mic. "Să consideri (un candidat) simpatic poate însemna că ai tendinţa să ai încredere în judecata lui", afirmă el.
Argumentele campaniei dure a echipei lui Obama, care au creat nemulţumire în rândul unora dintre aliaţii săi, ar putea să îl coste voturi în rândul electoratului de centru, un grup care se îndepărtează de obicei de candidaţii care recurg la publicitate negativă.
În opinia lui Robert Erikson, profesor de ştiinţe politice la universitatea Columbia din New York, echipa lui Obama îşi asumă un "risc calculat". "Poate acesta este costul campaniei, pierzi puncte la nivel personal, dar concurenţa pierde mai mult", afirmă el.
Sub acoperirea anonimatului, consilierii lui Obama subliniază necesitatea, din punctul lor de vedere, de a accentua aspectele cele mai jenante ale bilanţului lui Romney, ca şef de companie sau guvernator de Massachusetts din 2003 în 2007.
Joi, Obama a început să evoce acest subiect, observând la Des Moines (Iowa, centru) că Romney "nu vorbeşte cu adevărat despre ce a făcut în Massachusetts".
"Dar vorbeşte despre cariera sa în firmă. El susţine că acest lucru i-a permis să înţeleagă modul de a crea locuri de muncă, chiar dacă este incapabil să prezinte o singură idee nouă", a asigurat preşedintele. Pentru Obama, "scopul principal al unei societăţi financiare ca cea a guvernatorului Romney nu este acela de a crea locuri de muncă".
"Acest gen de experinţă are probabil meritele sale, dar nu la Casa Albă", a lansat el.
În opinia lui Erikson, strategia lui Obama îi răspunde celei a adversarului său, care desfăşoară o campanie agresivă împotriva lui chiar din timpul alegerilor primare. "Este dificil să duci o campanie proprie, plină de principii, în cazul în care concurentul nu face acelaşi lucru", a declarat el.