Antena 3 CNN Externe „Calul Challah”, imaginea fake viralizată pe Facebook păcălește milioane de utilizatori. Inclusiv Mark Zuckerberg a căzut în capcană

„Calul Challah”, imaginea fake viralizată pe Facebook păcălește milioane de utilizatori. Inclusiv Mark Zuckerberg a căzut în capcană

Adrian Dumitru
3 minute de citit Publicat la 07:00 28 Ian 2025 Modificat la 07:35 28 Ian 2025
Imagine fake cu o femeie care stă lângă un cal uriaș din pâine
Imaginea fake s-a viralizat rapid pe rețelele sociale. Foto: Captură

Devenite incubator de fake news și de escrocherii, rețelele sociale arată din nou că oamenii trebuie să-și folosească constant gândirea critică atunci când folosesc internetul - imaginea viralizată a unui cal uriaș făcut din pâine a fost, inițial, un meme creat tocmai pentru a atrage atenția utilizatorilor vârstnici ai rețelelor sociale că pot fi păcăliți pe internet, însă escrocii și-au dat seama că ea poate fi un instrument perfect pentru a întinde capcane celor mai creduli – în capcană a picat însuși Mark Zuckerberg, șeful Meta și al Facebook.

Timp de mai multe săptămâni, pe rețelele sociale a circulat o imagine fake cu un cal făcut din pâine – „calul Challah” a circulat pe Facebook și a fost, inițial, un meme creat pentru a atrage atenția asupra așa-ziselor „boomer traps” (n. red. – capcane pentru boomeri, termenul folosit pentru referirea la persoane născute între 1946 și 1964 – cohorta generațională baby boomers în SUA).

În imaginea publicată de pagina „Faithful” apare o femeie brutar care pozează cu mândrie lângă un cal uriaș făcut din pâine, înalt de câțiva metri.

„Am realizat fiecare detaliu cu iubire, dar se pare că nimeni nu vrea să mă felicite”, se arată în textul publicat alături de fotografie, un evident fals.

Imediat după publicarea imaginii, like-urile și comentariile pozitive de felicitare au început să curgă pe pagină, iar postarea a acumulat peste trei milioane de like-uri. În capcană a picat inclusiv șeful Meta și Facebook, Mark Zuckerberg, care a dat și el like postării, scrie bfmtv.com.

Capcane pentru cei mai vulnerabili

Ce sunt aceste postări și meme-uri denumite „capcane pentru boomeri” sau „capcane pentru vârstnici” – astfel de imagini sunt create în câteva secunde cu ajutorul inteligenței artificiale și sunt folosit de escroci pentru a-i păcăli pe cei mai vulnerabili dintre utilizatorii de internet.

Pentru acestea, sunt folosite nu doar imagini de tipul „Challah horse” ci și imagini mult mai greu de privit – cu copii cu membre amputate sau desfigurați.

În mod concret, aceste imagini sunt folosite pentru a-i prinde în capcană pe cei mai creduli și mai emotivi dintre utilizatorii de internet – în special pe cei mai în vârstă – care își imaginează că astfel de fotografii sunt autentice.

Obiectivul este ca ei să fie ori înduioșați, ori revoltați și să dea like-uri, să comenteze sau să redistribuie conținutul – astfel, se creează trafic și bani din reclame, dar pot fi și identificați cei mai creduli dintre utilizatori, care pot fi, apoi, escrocați prin scheme clasice.

În acest caz, pagina „Faithful”, care a redistribuit imaginea cu calul de pâine la care a dat like Zuckerberg, publică în mod regulat imagini cu copii cu membre amputate sau cu așa-ziși artizani talentați în fața „creațiilor” lor, una mai impresionantă și mai nerealistă decât cealalta.

Toate strâng, însă, milioane de like-uri, comentariile curg, iar imaginile sunt redistribuite de un număr uriaș de ori asigurând propagarea constantă a conținutului. În deschiderea imaginii, utilizatorii sunt invitați să acceseze un link pentru a afla mai multe despre imagine – acolo sunt redirecționați spre un site cu reclame la escrocherii.

Avertismentul transformat în capcană

Inițial, imaginea cu calul făcut din pâine a fost creată tocmai pentru a le atrage atenția utilizatorilor că nu trebuie să aibă încredere în tot ce văd pe internet și că trebuie să-și folosească discernământul și gândirea critică pentru a nu cădea în astfel de capcane.

Site-ul polonez Donald.pl a distribuit-o pentru a denunța proliferarea escrocheriilor cu AI pe rețelele sociale – „După cum știți deja probabil, Facebook a fost inundat de imagini AI generice care-i țintesc pe cei mai în vârstă și pe cei mai naivi”.

„Postarea noastră a fost gândită să fie o glumă, o satiră la adresa potopului de spam AI pe Facebook, însă nu ne-am așteptat că va atinge astfel de proporții”, transmite site-ul citat.

Imaginea a devenit foarte repede virală – a fost văzută de peste un milion de ori, iar majoritatea celor care au privit-o sunt convinși că ea este reală, deși în comentarii, unii încearcă să atragă atenția că e vorba de un fake.

„Dacă o imagine care este un fals atât de evident funcționează, atunci imaginați-vă cât de ușor pot ajunge unele mesaje specifice la un segment specific de utilizatori, precum cei în vârstă. Aceste ferme de clicuri pot fi folosite într-o multitudine de feluri pentru a-i escroca pe cei mai bătrâni și mai naivi”, mai scrie site-ul polonez.

×
x close