Microsoft a anunțat vineri o întrerupere a serviciilor care afectează aplicațiile sale Microsoft 365. Întreprinderi din întreaga lume au fost afectate, printre care și companii aeriene, bănci și companii de telecomunicații, potrivit CNN și Sky News. Sunt probleme şi în ţara noastră. Mai multe zboruri au fost anulate.
O întrerupere globală a creat haos pe întreaga planetă. Această cădere a afectat televiziunile, aeroporturile, băncile sau diverse aplicații ale companiilor aeriene. Din primele informații, situația ar fi fost cauzată de faptul că mai multe companii au instalat pe calculatoare software-uri separate de la o companie de securitate cibernetică, care produce software antivirus. Ei și-au updatat softul lor și s-a strecurat o eroare care împiedică Windows să pornească. Compania a explicat că lucrează la remedierea problemei.
Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile, încă de joi seară s-au înregistrat vârfuri bruşte privind incidente la diferite site-uri web care includ aplicaţii Microsoft.
Spre exemplu, televiziunile au avut probleme majore. Matinalul Sky News nu a putut fi difuzat la televizor. De asemenea, o companie aeriană a rugat călătorii să vină cu trei ore mai devreme la aeroport, invocând probleme obiective.
Aeroporturile din Sydney și Berlin, dar și alte companii aeriene, Delta Airlines, American Airlines și United, au raportat vineri perturbări majore ale serviciilor lor. În Statele Unite, numărul de urgență 911 a fost inaccesibil. În Franța, jurnaliștii de la RTL, TF1 și CNEWS au anunțat că se confruntă cu probleme tehnice majore, care au perturbat emisia.
Sunt probleme şi în ţara noastră. Patru zboruri de pe Aeroportul Otopeni au probleme.
Probleme majore pe aeroporturile şi pe căile ferate europene
Traficul aerian a fost suspendat vineri dimineaţă pe aeroportul Berlin-Brandenburg din cauza unor probleme tehnice, a informat presa germană.
„Din cauza unei defecţiuni tehnice, există întârzieri la facturare. Operaţiunile de zbor sunt suspendate până la ora 10:00 (08:00 GMT)”, a declarat un purtător de cuvânt al aeroportului pentru ziarul Bild, fără a oferi mai multe detalii.
Potrivit radiodifuzorului public rbb, din cauza unor probleme tehnice masive, operaţiunile de zbor au fost întrerupte vineri dimineaţă, iar un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat că nicio aeronavă nu a putut decola sau ateriza.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, este afectat de pana informatică globală, a declarat vineri un purtător de cuvânt.
„În prezent, există o pană informatică mondială. Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la şi către Schiphol. Impactul este în prezent în curs de cartografiere”, a transmis Aeroportul Schiphol într-un comunicat în care a adăugat că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.
Se ştie însă că au fost afectate aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia şi spitale olandeze.
Operaţiunile aeriene ale Air France sunt „întrerupte la anumite escale”, din cauza unei pene informatice uriaşe care afectează multe companii din întreaga lume, a anunţat vineri compania aeriană.
Zborurile aflate deja în desfăşurare nu sunt afectate, a adăugat compania, fără a specifica la ce destinaţii se întâmpină probleme. Zborurile cu plecare şi sosire pe aeroporturile pariziene Roissy-Charles de Gaulle şi Orly, principalele puncte de intrare în Franţa pentru Jocurile Olimpice, funcţionează normal, potrivit site-ului grupului ADP, operatorul aeroporturilor pariziene.
Toate aeroporturile spaniole se confruntă cu „perturbări” din cauza penei informatice globale, a anunţat vineri Aena, cel mai mare operator aeroportuar din lume după numărul de pasageri.
„Din cauza unui incident la sistemul informatic, au loc întreruperi în sistemele Aena şi în aeroporturile reţelei din Spania”, indică grupul, care raportează posibile „întârzieri” într-un mesaj pe o reţea socială.
Acest „incident tehnic global afectează în principal punctele de check-in şi de informare a pasagerilor”, precizează Aena, care a informat că efectuează anumite operaţiuni „cu ajutorul sistemelor manuale” în aşteptarea remedierii acestei defecţiuni.
„Continuăm să lucrăm cu toate părţile implicate” pentru a „remedia această situaţie cât mai curând posibil”, adaugă compania.
Reacția Microsoft
Microsoft a venit și cu un mesaj referitor la problemă.
„Investigăm o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365. Serviciile noastre sunt îmbunătățite pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a scris compania pe rețeaua socială X (fostul Twitter).
Utilizatorii au raportat probleme atât în Europa, cât și în Australia, Noua Zeelandă, India și Japonia.