Fotograful şi arhitectul Andrei Pandele a surprins, începând din 1970, în fotografiile sale o perioadă de mari schimbări traversate de România sub conducerea dictatorului Nicolae Ceauşescu, imaginile reprezentând şi astăzi o amintire dureroasă pentru multe persoane,scriu jurnaliştii de la
bbc.co.uk.
Pe de altă parte, născut în anul în care a avut loc Revoluţia, în 1989, Paul este unul dintre cei care reprezintă noua generaţie de români - cunoaşte mai multe limbi străine, este foarte bine educat şi este o persoană plină de ambiţie.
Este foarte mândru de Casa Poporului, în vremurile trecute acesta fiind palatul lui Ceauşescu. La urma urmei, Casa Poporului este acum locul în care se regăseşte democraţia, iar ca marime este întrecută doar de clădirea Pentagonului din Statele Unite ale Americii.
Potrivit sursei citate, încăperile Palatului Parlamentului sunt lipsite de aer, inutil de largi, iar vastele dale de marmură dau impresia unui spaţiu sufocant, "ca şi cum ai fi blocat în mijlocul unui tort de nuntă".
Fotograful Andrei Pandele este empatic. "Palatul? Este un zid în drumul oamenilor. Un baraj, chiar". Fotografiile din colecţiile lui Andrei Pandele se află într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti şi îmbracă fiecare perete.
Sunt imagini excepţionale, care rar pot fi surprinse cu camera de filmat. Datorită viziunii sale neînfricate, atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei poate fi văzut pas cu pas, ca şi cum cineva ar desface o ceapă foaie cu foaie.
"Am fost arhitect", explică Andrei Pandele. "Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total".
Şapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului. Andrei a vrut să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti înainte de a dispărea cu totul.
Un oraş prins parcă în propriul său Armageddon. Andrei a păstrat un Bucureşti care nu mai există - deosebita piaţă acoperită cu sticlă, arcadele, străzile pietruite, vilele îmbrăcate în viţă de vie, oraşul care cândva era intitulat "Micul Paris al Orientului".
"După ce am fotografiat timp de doi ani distrugerea arhitecturală, am decis că nu este bine ceea ce fac, având în vedere că sistemul comunist distrugea viaţa a 22 de milioane de oameni. Aşadar, am început să fac poze momentelor de zi cu zi ale oamenilor. Cred că imaginea lor este mai izbitoare", a spus acesta.
Seria următoare de fotografii prezentând viaţa sub conducerea lui Ceauşescu este ca un film de groază mut. Pozele prezintă străzi pustii, fără benzină, cozi la alimente, tramvaie pline cu navetişti, maşini inutile îngropate în zăpadă şi o nuntă în stradă. Andrei Pandele a surprins o parte vitală a trecutului dureros al României.
După povestea spusă de Andrei Pandele, văzând imaginea trecutului cu alţi ochi, Paul a conchis: "Este trist că Ceauşescu a construit palatul în mijlocul vechiului oraş".
Andrei Pandele, arhitect de profesie, este şi fotograf, lucrările sale despre perioada comunistă fiind expuse în numeroase ţări în ultimii ani.