Avioanele prezidenţiale sunt considerate cele mai sigure aparate de zbor din lume. Sistemele ultraperformante sunt verificate periodic de cei mai buni oameni din domeniu. De îndemanarea lor depinde soarta şefului statului. Multe dintre aeronavele prezidenţiale dispun de sisteme de protecţie antirachetă. Cât despre avioanele de tip Tupolev, "The Wall Street Journal" scrie că erau supranumite de polonezi "sicriele zburătoare".
Cancelarul Germaniei şi preşedintele german dispun de două aeronave Airbus 310-304. Parlamentul a anunţat că intenţionează să cumpere două avioane Airbus 340-300 mult mai noi.
În schimb, avioanele prezidenţiale ruseşti sunt supuse periodic modernizărilor. Vorbim despre un model Ilyuşin. Liderul la la Kremlin dispune de un birou de studiu, de o sală de conferinţe, dar şi de un dormitor şi de o baie cu duş. Şi nu e tot. Accesoriile sunt placate cu aur, podelele sunt din marmură, iar pereţii înveliţi în mătase.
Pe motiv că aeronava prezidenţială franceză este prea mică, preşedintele francez Nicolas Sarkozy a cerut anul trecut recondiţionarea avionului astfel încât să fie transformat într-un Air Force One european. Proiectul are ca scop remodernizarea unui A330-200, astfel încât acesta să fie cu 10 metri mai lung şi cu doi metri mai înalt decât orice aeronavă folosită de alţi lideri din UE.
Preşedinţia României foloseşte un Boeing 707 tocmai din 1974. Avionul a fost modernizat de mai multe ori de-a lungul timpului. În urmă cu trei ani, s-a decis înlocuirea lui cu două aeronave de tip Airbus A 310-325.
Avionul prezidenţial polonez care s-a prăbuşit sâmbătă dimineaţă era un Tupolev-154, unul dintre cele mai sigure aparate de zbor.
Cu toate acesta, modelul a fost implicat în peste 60 de incidente aviatice, mai mult de jumătate fiind soldate cu victime umane.
Antena 3