BBC News Online a publicat un articol despre "Cum să câştigi un referendum".
Materialul conţine mai multe recomandări de la câştigători sau învinşi în diferite referendumuri din Marea Britanie,
ce pot fi aplicate în orice campanie pentru o astfel de consultare populară.
Spre deosebire de alegerile generale,
referendumurile sunt o luptă pe viaţă şi pe moarte între două părţi care ar putea să nu se mai întâlnească vreodată la urne, scrie
jurnalistul Brian Wheeler. În cazul referendumurilor nu se poate vorbi despre o coaliţie confortabilă sau un compromis,
întrucât câştigătorul ia tot.
Deşi fiecare campanie este diferită, sunt câţiva factori pe care toate le au în comun, scrie Wheeler.
Materialul a fost realizat în perspectiva organizării, în Marea Britanie, a unui referendum pe tema relaţiei ţării cu UE, a reformei Camerei Lorzilor sau a independenţei Scoţiei.
Tinerii strategi din spatele campaniei din 2004 de blocare a planurilor lui John Prescott de a înfiinţa o adunare regională în North-East şi-au găsit inspiraţia în filmele de război şi în particular în filmul "Patton" al lui George C. Scott.
Strategii au decis că nu este suficient doar să îţi aperi teritoriul, ci trebuie să mergi mai departe şi să îţi destabilizezi inamicul. Nimic nu este suficient pentru a exploata slăbiciunea celeilalte părţi.
"Adevăratul truc este să ataci punctele lor puternice şi să câştigi, pentru că atunci oponentul nu va mai avea cu ce să riposteze, până în punctul în care poţi să îl faci tăvălug", scrie William Norton, fostul strateg al campaniei de respingere a referendumului din North East.
Un alt factor important
constă în cunoaşterea adversarului. "Trebuie să fii foarte realist în privinţa celor cu care te confrunţi",
este de părere Katie Ghose, director de campanie în cadrul referendumului provind votul alternativ (AV) din Marea Britanie. "Nu poţi schimba prea mult opinia publică în timpul campaniei",
a adăugat strategul. Un alt nou pont
ar fi următorul: nu le vorbi doar propriilor susţinători. "Un avans timpuriu poate fi fatal", avertizează Wheeler, explicând că partea care are un avans în sondaje la început este adeseori mai vulnerabilă la autoliniştire şi are doar de pierdut, subestimând adeseori scala provocării cu care se confruntă.
Cea mai importantă parte a oricărei campanii pentru un referendum este să-ţi determini adversarul să joace jocul tău, după regulile tale. "Problemele constituţionale sunt destul de abstracte pentru majoritatea oamenilor", afirmă Matthew Elliott (director de campanie în referendumul privind votul alternativ), "comparativ cu problemele lor de zi cu zi de a-şi păstra locul de muncă şi de a-şi da copiii la cea mai bună şcoală, astfel încât trebuie găsită o modalitate pentru a face acest lucru relevant pentru viaţa lor zilnică".
"Nu ai nevoie de celebrităţi", acestea putând să dividă opinia publică şi să nu te ajute să ajungi dincolo de baza de susţinere obişnuită. Oamenii de afaceri de succes şi oamenii de ştiinţă sunt un pariu mai sigur, mai ales dacă referendumul se referă la locuri de muncă sau economie.
"Nu ai nevoie nici de politicieni, dar ai nevoie de partidele lor". Votul antipolitic este o forţă puternică în zilele noastre dar un referendum reprezintă totuşi nişte alegeri care necesită obţinerea unei majorităţi. Iar singurul lucru prin care poţi reuşi realist acest lucru este să te bazezi pe structurile partidelor şi pe voluntari.