Antena 3 CNN Externe Agenţii de turism fantomă: Cum sunt înşelaţi clienţii români cu bilete de avion vândute pe internet

Agenţii de turism fantomă: Cum sunt înşelaţi clienţii români cu bilete de avion vândute pe internet

6 minute de citit Publicat la 17:40 25 Mai 2009 Modificat la 17:40 25 Mai 2009
Agenţii de turism fantomă: Cum sunt înşelaţi clienţii români cu bilete de avion vândute pe internet
ANTENA3.RO - EXCLUSIV ONLINE // Două agenţii de turism din Bucureşti, cu acelaşi sediu şi care comercializau bilete de avion exclusiv pe internet, se află în procedura de faliment la Tribunalul Bucureşti, după ce mai mulţi clienţi care au achitat online biletele de avion au fost înşelaţi de către acestea. Multe planuri de excursii au fost date peste cap, după ce numeroase persoane s-au trezit în situaţia neplăcută de a constata, după ce cumpărau biletele, că acestea nu sunt valabile. De asemenea, pentru că agenţiile vindeau către public, pe site-ul propriu, bilete de avion pe care nu ele le emiteau, acestea ar fi încasat direct contravaloarea biletelor de la cumparator şi astfel ar fi păgubit şi agenţiile care aveau de fapt dreptul de a vinde biletele respective. Antena3.ro vă prezintă o anchetă despre cele două agenţii de turism fantomă, cărora le-a fost suspendată licenţa IATA (Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni) şi în cazul cărora s-a deschis deja dosar penal pentru infracţiunea de înşelăciune.

"Vă aducem la cunoştinţă că agenţia de turism New Travel&Tour a intrat în procedura de faliment la Tribunalul Municipiului Bucureşti, motiv pentru care, în vederea restituirii sumelor încasate pe biletele emise şi anulate ulterior de agenţia emitentă, vă rugăm să vă înscrieţi la masa credala. Ne cerem scuze pentru neplăcerile cauzate, nu din culpa noastră, şi vă rugăm să completaţi formularul alăturat, în urma căruia veţi fi înscrişi automat în lista de creditori, urmând a vă comunica termenul de judecată". Acesta este anunţul care apare la accesarea paginii web http://newtravel.ro/ şi în care agenţia de turism îşi informează clienţii că au fost păgubiţi.

De asemenea, o altă agenţie, Pro Travel&Tour, cu acelaşi sediu ca şi prima, are un mesaj asemănător de primire pentru clienţi, pe site-ul http://protraveltour.ro/ : "Pentru toţi pasagerii ale căror bilete de avion au fost anulate, agenţia noastră vă cere mii de scuze şi vă roagă să completaţi formularul (de pe site ? n.r.) pentru restituirea banilor. [?] In prezent agenţia noastră şi-a suspendat activitatea, pentru rezolvarea acestor litigii, dar în urma demersurilor făcute a stabilit să restituie integral sumele achitate de pasageri. Inca o dată ne cerem scuze pentru neplăcerile cauzate, nu din culpa noastră, şi vă rugăm să completaţi formularul de restituire a sumei cu toate datele solicitate şi în maxim 30 de zile de la trimiterea lui, veţi primii banii în cont".

Agenţia de turism New Travel &Tour, cu sediul în Piaţa C.A. Rosetti nr. 3 din Bucureşti, se află în faliment declarat la Tribunalul Bucureşti, unde are mai multe dosare pe rol la secţia comercială, în calitate de datornic la companii mari de telefonie mobilă, agenţii de turism şi alte firme.





Conform unui comunicat al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT), emis în luna aprilie a acestui an, la aceeaşi adresă din Bucureşti s-ar fi aflat şi sediul agenţiei de turism Pro Travel&Tour, care este şi ea în faliment.





Din aceeaşi sursă reiese că New Travel&Tour comercializa şi comercializează încă, dar prin intermediul altui site, bilete de avion care nu sunt valabile, dar care sunt plătite de clienţi. Astfel, în spatele site-ului www.bileteavion.com.ro există o nouă agenţie, Yucca Holidays, despre care reprezentanţii ANAT arată în comunicat că ar reprezenta o firmă rezultată din cele două care acum se află în faliment.

Cum funcţiona sistemul: clienţii şi agenţiile emitente de bilete, păgubiţi

Din informaţiile pe care Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România le-a remis către Antena3.ro, agenţia New Travel & Tour acţiona ca intermediar şi vindea astfel către public, pe site-ul propriu, bilete de avion pe care nu ea le emitea, dar pentru care încasa direct contravaloarea acestora de la cumpărător.

?Mai departe, New Travel&Tour cerea rezervarea locurilor respective şi emiterea biletelor la agenţia autorizată să emită bilete de avion, aceasta rezerva locurile, emitea biletele şi plătea la compania aeriană, dar New Travel & Tour nu mai plătea ulterior către agenţia emitentă contravaloarea biletelor?, detaliază Carmen Botez, secretar general al ANAT, pentru Antena3.ro.

Tot ea adaugă faptul că apăreau două categorii de păgubiţi: clienţii individuali, care îşi achiziţionau biletul de avion prin site-ul www.bileteavion.com.ro şi agenţiile care aveau dreptul să emită bilete de avion. Astfel, agenţia de turism New Travel&Tour rămânea cu banii.

Legat de perioada în care au emis bilete, Botez spune pentru Antena3.ro că cel puţin în perioada noiembrie 2005 - decembrie 2008, agenţia New Travel&Tour a emis bilete de avion în baza licenţei IATA pe care a avut-o.

?Înainte de această perioadă, putem presupune că firma a avut statutul de subagent pentru diverse agenţii de turism, începând cu momentul la care compania s-a înfiinţat, adică în anul 2005, când a fost înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului cu numărul J40/20601/2005?, adaugă Carmen Botez pentru Antena3.ro.

Licenţe suspendate şi plângeri penale, la ofertă

În acest moment nici una dintre aceste firme nu deţine licenţa IATA, în schimb au făcut rost de mai multe dosare la Tribunalul Bucureşti şi plângeri la Biroul de Investigaţii Criminale de la secţia 8 de poliţie.

?New Travel&Tour a fost acreditată IATA în 14 noiembrie 2005, dar licenţa i-a fost suspendată în decembrie anul trecut şi de asemenea a fost membră a ANAT. La şedinţa Consiliului Director ANAT din 29 aprilie 2009, ca urmare a prezentării cazului, s-a luat decizia suspendării firmei respective din asociaţie. În ceea ce priveşte firma Pro Travel, aceasta nu a fost niciodată membra ANAT", explică secretarul general al ANAT pentru Antena3.ro

De asemenea, a fost constituit formal un Grup de Lucru la nivelul ANAT, care are în vizor etica la care trebuie să se supună o agenţie de turism. Apoi, ANAT a sesizat Ministerul Turismului şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, iar în urma sesizărilor, Ministerul Turismului a efectuat o cercetare prin care a retras licenţa de turism firmei.

Atât ANAT, cât şi Ministerul Turismului au făcut sesizări către Poliţie, iar pe 19 mai Asociaţia s-a întâlnit cu o delegaţie a Ministerului, pe problematica legată de aceste două agenţii de turism.

Datele obţinute de Antena3.ro de la Biroul de Presă din cadrul Poliţiei Capitalei arată că în perioada 2 aprilie - 12 mai 2009, la secţia 8 de poliţie au fost înregistrate 19 plângeri penale împotriva firmelor New Travel&Tour şi Pro Travel&Tour, pentru infracţiunea de înşelăciune.

"Dosarele sunt în lucru la Biroul de Investigaţii Criminale de la secţia 8 de poliţie şi se află în faza actelor premergătoare. Urmează ca la definitivarea cercetărilor să se propună o soluţie legală prin Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 2 Bucureşti", declară pentru Antena3.ro Christian Ciocan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei.

De asemenea, secretarul general al ANAT mai spune pentru Antena3.ro că şi agenţiile acreditate IATA, care au emis biletul şi care au fost păgubite de către New Travel&Tour, au înaintat o cerere de chemare în judecată, pentru recuperarea daunelor provocate.

31 de păgubiţi, niciun reprezentant al agenţiei New Travel&Tour depistat

Firma New Travel&Tour se află în procedura de faliment la Tribunalul Bucureşti din 11 februarie 2009, prin sentinţa judecătorului, care a declarat agenţia ca datornică.

Firma Lider Lichidare şi Reorganizare S.P.R.L., care se ocupă de cazul agenţiei de turism a realizat o masă credală, prin care toţi cei care au fost înşelaţi au putut să-şi ceară drepturile.

"Până acum s-au constituit 31 de creditori, adică persoane care au de recuperat o datorie, aceştia au pretins firmei datornice New Travel&Tour recăpătarea sumelor de bani şi au dovedit cu acte. Creanţa totală pe care respectivele persoane o au de recuperat este de 5.815.045 lei", declară pentru Antena3.ro Cornel Ionaşcu, asociat în cadrul firmei Lider Lichidare şi Reorganizare S.P.R.L.

El adaugă pentru Antena3.ro că până în prezent administratorul, asociatul majoritar care ar trebui să răspundă de firmă sau care poate să dea explicaţii nu a răspuns somaţiei prin care se deschidea procedura de faliment.

"Ne aflăm în stadiul de identificare a asociaţilor, pentru că nu ştim momentan dacă firma deţine bunuri sau dacă are drept de creanţă (dreptul de a pretinde datornicului îndeplinirea obligaţiei la care acesta din urmă s-a angajat - n.r.) şi nici la adresa din Piaţa Rosetti nu răspunde nimeni la uşă", concluzionează Ionaşcu pentru Antena3.ro.

Paula Safta, Antena3.ro

×
x close