Se pare că această descoperire controversată a fost făcută după ce istoricul nu a găsit nicio frază care să menţioneze numele Hristos în cele 126 de texte pe care le-a studiat şi care provin din "epoca lui Iisus", începând din secolul I e.n. şi până în secolul al III-lea e.n.
Michael Paulkovich spune că Iisus este un personaj fictiv, inventat de credincioşii creştini pentru a crea un idol la care să se închine.
Teoria lui a fost publicată într-un articol apărut în Free Inquiry intitulat "The Fable of the Christ" ("Fabula lui Hristos"), dar şi într-o carte intitulată "No Meek Messiah".
Atât în articol, cât şi în carte, istoricul spune că a remarcat "absenţa dovezii care să ateste existenţa lui Iisus" în textele istorice.
El spune că descoperirea este surprinzătoare, în contextul "miracolelor globale şi al presupusei faime mondiale" de care se bucura Iisus.
Cele 126 de texte studiate au fost redactate în timpul vieţii lui Iisus sau imediat după aceea şi, potrivit lui Michael Palkovich, autorii ar fi trebuit în mod sigur să fi auzit de celebrul Iisus - însă niciunul nu l-a menţionat.
"Atunci când am analizat cele 126 de texte - scrise de autori care ar fi trebuit să fi auzit de Iisus, dar nu l-au menţionat, precum Pavel, Marcion, Athenagoras şi Matei, într-o tetralogie care i se opune lui Hristos, tăcerea din Qumran, Nazareth şi Bethleem, poveştile contradictorii din Biblie, şi multe alte mistere şi omisiuni - a trebuit să ajung la concluzia că Iisus este un personaj mitologic", a declarat istoricul.
"Iisus din Nazareth nu-i nimic mai mult decât o legendă urbană (sau deşertică), cel mai probabil rezultatul minţilor înfierbântate ale unor rabini evanghelici care, probabil, chiar au existat în realitate", a mai spus acesta.
Dintre toate textele examinate, o singură carte conţine numele lui Iisus - "Războaiele evreieşti", scrisă de istoricul roman Josephus Flavius în 95 e.n., însă el crede că acea poveste a fost inventată. El afirmă că menţiunea care conţine numele Iisus a fost adăugată ulterior de editori, nu de Josephus Flavius.
Chiar şi în Biblie, spune Paulkovich, Pavel, considerat apostolul care a contribuit la răspândirea creştinismului, nu s-a referit niciodată la Iisus ca la o persoană reală.
"Pavel nu ştie nimic despre Fecioara Maria, nu cunoaşte locul în care s-a născut Iisus, nu-i cunoaşte pe părinţii lui, nici evenimentele din viaţa lui, miracolele, apostolii, trădarea, procesul şi patimile lui îngrozitoare. Pavel nu ştie nici unde nici când a trăit Iisus şi consideră crucificarea lui drept o metaforă", afirmă acelaşi istoric.
El mai spune că însăşi "tăcerea" lui Iisus este revelatoare, întrucât acesta nu a scris cu mâna lui niciun document.
"Milioane de oameni ar fi trebuit să audă despre crucificarea lui Iisus şi de farmecul lui astral: armatele de morţi reînviaţi şi minunile meteorologice nu au fost descrise de niciun istoric, ci au apărut doar în scripturile îndoielnice mâzgălite la câteva decenii după aceea de către prostovani superstiţioşi", a concluzionat istoricul.
Părerile sale sunt extrem de controversate, în contextul în care cei mai mulţi dintre teologii creştini nu sprijină teoria potrivit căreia Iisus nu a existat niciodată.
Cei mai mulţi dintre ei afirmă că Iisus a fost un evreu din Galileea care s-a născut între anii 7 î.e.n. şi 4 î.e.n. şi a murit între anii 30 e.n. şi 36 e.n. Teologii creştini mai spun că Iisus a fost botezat de Ioan Botezătorul şi a fost crucificat din ordinul prefectului roman Pilat din Pont.