Peste 99% dintre acţionarii Nokia, reuniţi la Helsinki, au votat pentru vânzarea diviziei care dezvoltă şi produce smartphone-urile Lumia şi telefoanele Asha, a anunţat compania finlandeză.
Nokia se va concentra în continuare pe divizia de echipamente pentru reţele mobile şi pe servicii de navigaţie şi geolocaţie.
Divizia de telefoane mobile este pe pierdere de câţiva ani, după prăbuşirea vânzărilor în urma ascensiunii Apple, Samsung Electronics şi Google, companii care domină acum piaţa smartphone-urilor.
Telefoanele mobile au adus renume mondial grupului finlandez, iar vânzarea diviziei reprezintã cea mai importantã decizie strategicã luatã de Nokia în ultimii 20 de ani.
Acordul de vânzare cu Microsoft a fost semnat în luna septembrie, după ce Nokia şi-a pierdut relevanţa pe piaţa smartphone-urilor, în lipsa unui răspuns credibil la iPhone, lansat în 2007 de Apple.
Odată cel mai mare producător de smartphone-uri, cu o cotã de piaţă de peste 50%, Nokia are în prezent aproximativ 3% din piaţă şi a ieşit din top 5.
Directorul general al Nokia, Stephen Elop, va pleca la Microsoft odată cu transferul diviziei de telefoane mobile, şi va primi un bonus de 25 milioane de dolari în urma finalizării tranzacţiei.
Smartphone-urile Lumia au avut succes, Nokia reuşind să vândî în trimestrul al treilea 8,8 milioane de terminale, însă au rămas cu mult în urma Samsung şi Apple, cu vânzări cumulate de peste 120 milioane unităţi în aceeaşi perioadă.
Nokia a prezentat în luna octombrie în premierã o tabletã, dar ºi douã smartphone-uri cu ecrane mari, de 6 inci.
După vânzarea diviziei de telefoane mobile, Nokia va obţine peste 90% din venituri de la divizia de reţele telecom, preluată integral de la Siemens în luna august. Veniturile diviziei au scăzut în trimestrul al treilea cu 26%, la 2,59 miliarde euro, cu un profit operaţional de 218 milioane euro.
Nokia caută un nou CEO şi încearcă să stabilească o strategie după ieşirea de pe piaţa telefoanelor mobile, care ar putea presupune fuziuni sau achiziţii majore.