Un covor plutitor de merlan albastru acoperă apa pe mii de metri pătrați. Traulerul FV Margiris, deținut de flota olandeză, dar care navighează sub pavilionul Lituanie, este doua cea mai mare navă de pescuit din lume, a aruncat peste 100.000 de pești morți în Oceanul Atlantic, în largul Franței.
Ministrul maritim al Franței, Annick Girardin, a calificat imaginile cu peștii morți ”șocante” și a cerut autorității naționale de supraveghere a pescuitului să lanseze o investigație.
A video from the Sea Shepherd NGO shows tens of thousands of dead fish floating on the surface of the Atlantic Ocean, 300 kilometers from the French city of La Rochelle in the Bay of Biscay.
— The Voice of America (@VOANews) February 5, 2022
(AFP) pic.twitter.com/yJ9LE86JfR
Cadavrele miior de pești au fost văzute și filmate de o echipă a ONG-ului Sea Shepherd, a cărei barcă naviga în apropiere. Potrivit președintelui Sea Shepherd France, Lamya Essemlali, vietățile marine au fost victimele ”capturilor accidentale”, efectuate de imensul trauler, scrie Le Parisien.
”Este, din păcate, o practică comună. Pescarii ridică pești fără să vrea și îi pun înapoi în apă, chiar dacă sunt morți, pentru a nu-și încurca calele. Pescuitul de merlan este legal, dar peștele, odată prins, trebuie adus legal înapoi în port,” a explicat Essemlali.
La rândul său, proprietarul navei, a confirmat că este responsabil pentru carnagiu, dar invocă ”un accident la bord” și explică cum una dintre plasele de pescuit care s-a rupt.
Supranumit „monstrul”, Margiris are o reputație proastă de câțiva ani. Nava, care poate prinde și depozita până la 250 de tone de pește într-o singură zi, a fost deja interzis în Australia, Irlanda, Africa și Chile. În 2019, ecologistii britanici l-au acuzat și că a ruinat fundul mării.
”Franța trebuie să acționeze pentru bine împotriva acestor practici și să efectueze controale reale asupra acestor bărci de pescuit”, spune președintele ONG-ului Sea Shepherd. ”Insistăm ca pe aceste traulere să fie instalate camere, așa cum este cazul în Australia”.
Traulerele precum Margiris folosesc plase de traul lungi de peste un kilometru și procesează peștele în fabricile de la bord, o practică puternic criticată de ecologisti.
După protestele activiștilor, Margiris a fost forțat să părăsească apele australiene în 2012. Nava avea o cotă pentru a transporta 18.000 de tone de pește din mare, dar a fost interzisă de ministrul laburist al mediului de atunci, Tony Burke, în urma unor proteste publice.