Tsunami-ul politic de duminică seara i-a făcut pe toți, sociologi, jurnaliști, politicieni, să se întrebe cum a fost posibil ca un no-name precum Călin Georgescu, să ajungă în două săptămâni de la 4% în sondaje și notorietate incompletă la câștigarea primului tur al alegerilor prezidențiale. Este dată ca explicație aplicația chinezească Tik Tok, care în România are 8,9 milioane de utilizatori și a devenit un fenomen. Expert Forum a publicat o analiză a mecanismului extrem de sofisticat construit pentru Călin Georgescu pe platforma Tik Tok, după modelul celui folosit în favoarea candidatului pro rus Alexandr Stoianoglo la alegerile din Republica Moldova, și care i-a adus lui Georgescu în doar 4 zile 52 de milioane de vizualizări, fix înainte de ziua alegerilor.
Prezentăm în continuare analiza Expert Forum, care se regăsește integral AICI
Din septembrie 2024 până în prezent hashtag-urile politice au fost constant în TOP trending pe România. În urma monitorizării noastre online ne-a fost clar că invazia de conținut politic vine dintr-un val de conturi care susțin majoritar postări despre candidații la alegerile prezidențiale.
Poziția oficială a TikTok este că platforma nu acceptă reclame politice plătite, dar acest exercițiu de PR al lor e contrazis de realitatea în care majoritatea covârșitoare a conținutului rămâne nemarcat. Mai mult decât atât, conturile sunt verificate superficial: ele se declară de divertisment dar fac propagandă politică la vedere. Aceasta rămâne principala problemă pentru toate conturile cu conţinut politic analizate: nu au nicio trasabilitate în viața reală dar creează conținut cu sute de milioane de vizualizări.
De fapt ar fi chiar absurd să-ţi declari singur postarea drept politică, din moment ce TikTok nu permite reclamele politice deci conţinutul ar fi dat jos. Această interdicție inoperantă nu a dus nicidecum la depolitizarea spațiului online, ci doar o absolvire de vină a platformei în ceea ce privește moderarea și transparența conținutului politic.
Personajele politice virale constant pe Tiktok sunt George Simion cu 589 800 de urmăritori și 240,6 milioane de vizualizări de conținut pe principalele hashtag-uri; Marcel Ciolacu cu 208,9 milioane de vizualizări, majoritar din conținut creat de alte conturi, cel oficial al său având doar 38 900 de urmăritori. Elena Lasconi a avut o creștere constantă, organică din august până în prezent, ajungând la 123 milioane de vizualizări ale conțintului cu hashtag-urile asociate ei. În principal sunt conturi ale USR Tineret și altele similare de promovare, din nou, contul oficial având doar 73 400 de urmăritori.
În afară ce cei de mai sus, a apărut surpriza Călin Georgescu, care a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de primii trei candidați în 11 luni. Cum a reușit Călin Georgescu să invadeze obsesiv feed-urile alegătorilor?
Discutăm pe larg în secțiunea dedicată acestuia mai jos, dar pe scurt e vorba de (i) o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus (ii) un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită. Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el.
Un exemplu în reprezintă campania #echilibrușiverticalitate cu 2,4 milioane vizualizări, unde influenceri îl descriu după un script copy-paste pe Călin Georgescu, fără a-l nominaliza, dar folosind caracterizările pe care și le face chiar el.
Rețeta tip Stoianoglo rafinată?
Pe modelul campaniei Stoianoglo, există influenceri români fără nicio afinitate față de politică, adică cu conținut exclusiv de modă, machiaj, divertisment, care au început să posteze sub un singur hashtag, fără să numească candidatul beneficiar. Campania e una de promovare a lui Călin Georgescu sub eticheta #echilibrușiverticalitate şi mizează pe ideea unui președinte care crede în neutralitate, vertical, reciclând practic mesajele lui Georgescu din campania de pe TikTok.
Partea interesantă a acestui mesaj e că nu menționează numele lui Georgescu explicit, deci se suprapune şi cu aşteptările publicului AUR, ceea ce duce la o competiție a absurdului între fani care se contrazic în comentariile trendului #echilibrușiverticalitate în privinţa omului care trebuoie de fapt votat.
Pe data de 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări făcute majoritar în ultimele 2 luni. Până pe 22 noiembrie a crescut cu 52 milioane de vizualizări. Mai exact, şi-a adăugat mai mult decât toată vizibilitatea realizată de Mircea Geoană în 11 luni. Explozia de vizibilitate pare creată brusc şi artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8-10%.
Aspectele care întăresc ideea unei campanii de promovare coordonată sunt: traficul exagerat fără un număr de urmăritori relevant înainte de ultimele 2 luni. Exemplu: În septembrie 2024, Călin Georgescu avea 31 800 de urmăritori, în noiembrie numărul acestora l-a depășit pe cel al lui Marcel Ciolacu și se apropie de Elena Lasconi, crescând de aproximativ patru ori până la 154 900 de followers în noiembrie
Traficul acestuia de 150 milioane de vizualizări este generat obsesiv doar în jurul hashtag-ului #calingeorgescu și atât. În realitate, traficul organic e mult mai destructurat atunci când nu este exclusiv plătit. De exemplu, chiar și în cazul lui George Simion traficul e împărțit între mai multe hashtag-uri virale precum #georgesimion #georgesimionpresedinte #georgesimionaur, etc.
Tema cu cea mai mare vizibilitate împinsă de Călin Georgescu pe TikTok în ultimele două luni este pacea, mai exact nevoia ca România să oprească sprijinul acordat Ucrainei pentru a nu implica România în război. Această temă a conflictului de la graniță e prezentă sub forma necesității menținerii suveranității și se combină cu alte narative clasice: România importă 90% din alimente, exportăm calitatea românească străinilor, exportăm grânele noastre și cumpărăm produse procesate
de proastă calitate, etc.