Antena 3 CNN Life Travel Un proiect de lege al Ministerului Transporturilor blochează vacanţele ieftine şi pelerinajele românilor

Un proiect de lege al Ministerului Transporturilor blochează vacanţele ieftine şi pelerinajele românilor

6 minute de citit Publicat la 15:15 19 Oct 2016 Modificat la 15:15 19 Oct 2016
christiantour.jpg
 Un proiect de ordin al Ministrului Transporturilor, care îşi propune să reglementeze transportul cu autocarul în România, va afecta grav turismul autohton, blocând accesul la vacanţe al turiştilor cu venituri modeste. În acelaşi timp, dacă va fi aprobat, acest proiect va limita participarea românilor la pelerinaje şi va îngreuna totodată circulaţia turiştilor străini în ţara noastră. Christian Tour, cea mai mare agenţie de turism din România, îi solicită public Ministrului Transporturilor să nu aprobe acest proiect, nociv pentru turism, şi apelează la Premierul Dacian Cioloş pentru protejarea industriei.  

Dacă acest proiect, aflat acum în dezbatere publică, va fi aprobat de către Ministrul Transporturilor, autocarele care transferă turiştii de la aeroport la hoteluri, între staţiuni sau în circuite interne şi pelerinaje, nu îi vor mai putea îmbarca pe turiştii care s-au hotarât să călătorească cu mai puţin de 24 de ore înainte de începerea programului turistic.

 

Un articol al proiectului prevede că „Pe tot parcursul călătoriei, în cazul transportului de persoane prin servicii ocazionale, componenţa grupului trebuie să rămână aceeaşi”. Cu alte cuvinte, dacă o agenţie de turism vrea să transfere turişti din zona Moldovei la Bucureşti pentru o cursă charter către Grecia sau Turcia, autocarului îi va fi interzis prin lege să oprească în oraşele prin care trece pentru a îmbarca turiştii. Astfel, un turist din Bârlad va fi obligat să se urce într-o cursă regulată până la Iaşi pentru a prinde autocarul de transfer către Bucureşti care, culmea, va trece prin oraşul său fară să poată opri. Turistul va pierde şi timp, şi bani, din cauza unei reglementări absurde care voit sau nevoit nu va face altceva decât să întărească monopolul companiilor de transport regulat.

 

Dar nu doar turiştii care călătoresc pentru odihnă vor fi afectaţi. Proiectul va lovi grav inclusiv în programele de pelerinaj religios desfăşurate în România de către Biserică. Grupurile de pelerini dintr-o comună cu mai multe biserici vor fi obligate să se reunească într-un singur loc de unde să-i preia autocarul. Acesta nu va avea voie, conform proiectului, să mai oprească la fiecare parohie pentru a putea urca oamenii bătrâni şi bolnavi în căutarea unei alinări a suferinţelor.

 

Mai mult decât atât, proiectul strică şi imaginea şubredă a României în ochii turişilor străini. Dacă un grup organizat de turişti va ateriza pe un aeroport din România şi va fi preluat de acolo cu un autocar de transfer, maşina nu va mai putea să oprească la fiecare dintre hotelurile în care sunt cazaţi turiştii, ci doar la unul singur, urmând ca turiştii să se descurce pe cont propriu mai departe. Sau dacă un avion charter cu 160 de turişti străini ajunge pe Aeroportul Mihail Kogălniceanu (Constanţa) şi aceştia sunt cazati în 15 hoteluri din Mamaia, pentru a-i transporta legal conform noului proiect, agenţia de turism organizatoare va trebui să le pună la dispoziţie câte un autocar pentru fiecare hotel, chiar dacă autocarele vor avea traseu comun. Acest lucru va atrage importante cheltuieli suplimentare pentru organizator, care se vor regăsi în costul pachetului, scumpind astfel destinaţia România, şi aşa insuficient vizitată de către străini.

 

Proiectul propune inclusiv obligativitatea comunicării către Autoritatea Rutieră Română (ARR) a datelor cursei cu cel puţin 24 de ore anterior începerii efectuării călătoriei. Practic, orice modificare banală, cum ar fi de exemplu renunţarea unui turist la cursa respectivă din motive personale sau intenţia unui alt turist de a merge într-un circuit, manifestată cu doar câteva ore înaintea călătoriei, vor transforma programul turistic într-o activitate ilicită.

Absurditatea acestei propuneri de modificare legislativă, care nu ţine cont de nicio realitate tehnică, legală şi socială, reiese şi din cele mai banale situaţii întâlnite în industria turistică. De pildă, dacă un autocar care efectuază o cursă ocazională se defectează, întrucât orice cursă trebuie raportată la ARR cu cel puţin 24 de ore anterior efectuării cursei propriu-zise, prestatorul de servicii ocazionale nu poate trimite un alt autocar pentru a-i prelua pe călători. Aceştia vor fi nevoiţi să aştepte în mijlocul drumului, indiferent de vreme, 24 de ore, pentru a putea continua călătoria.”, declară Ilie Dumitru - avocatul Christian Tour.

Aceeaşi problemă apare şi în cazul efectuării excursiilor organizate de grădiniţe sau şcoli, când în foarte rare cazuri se cunoaşte componenţa grupului cu 24 de ore înainte de începerea excursiei. „Ce se va întâmpla dacă un copil se îmbolnăveşte în ziua de dinaintea plecării şi nu mai poate merge în excursie? Potrivit proiectului de ordin, ar trebui să se depună o nouă listă de pasageri sau să se aştepte alte 24 de ore şi abia apoi să se plece în excursie.”, completează Ilie Dumitru - avocatul Christian Tour.

Nici ofertele Last Minute nu vor fi ocolite de efectele nocive ale acestui proiect absurd. În situaţia în care un turist găseşte un pachet de vacanţă cu autocarul foarte ieftin, lansat cu doar o zi înainte de plecare şi redus substanţial, ofertă des întâlnită în rândul agenţiilor de turism, nu va putea beneficia de această oportunitate. Limitând accesul la ofertele Last Minute şi îngreunând transferurile cu autocarul, proiectul blochează accesul la vacanţe şi relaxare în primul rând turiştilor cu venituri mici. Acest fapt survine într-un context în care concurenţa de pe piaţa turistică din zona low cost, a făcut ca în ultimii ani să se bucure de vacanţe un număr tot mai mare de persoane cu venituri modeste.

 

Din dorinţa unor grupuri de interese de a bloca accesul la piaţa de transport al unor companii care efectuează curse turistice ocazionale în mod legal şi de a-i proteja astfel pe cei care deţin de mulţi ani monopolul de facto asupra acestei industrii, vor fi afectaţi în primul rând simplii turişti, români sau străini care ne vizitează ţara. Christian Tour – cea mai mare agenţie de turism din România, apelează la Premierul Dacian Cioloş pentru a face lumină în toată această situaţie. Şi, totodată, să protejeze atât turiştii, cât şi această industrie în creştere şi cu mare potenţial”, declară Marius Pandel, CEO Christian Tour.

 

***

Pe data de 10 octombrie a.c., pe site-ul Ministerului Transporturilor (mt.gov.ro) a fost postat spre dezbatere publică, proiectul de ordin al Ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora stabilite prin OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobată prin Ordinul Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 980/2011. Proiectul a fost iniţiat de ARR şi necesită doar semnătura Ministrului Transportului pentru a deveni o sinistră realitate.

 
În calitatea sa de cel mai mare operator de vacanţe din România, Christian Tour se va adresa Ministerului Transporturilor şi Premierului Dacian Cioloş, în încercarea de a stopa acest demers absurd şi extrem de nociv pentru turismul din România.

 

***

Christian Tour, cea mai mare agenție de turism din România, împreună cu toate companiile din grupul său, a înregistrat în anul 2015 o cifră de afaceri de peste 70 de milioane de euro. Cu o istorie de 19 ani în piața de turism autohton, Christian Tour deține în acest moment 30 de agenții proprii în toată România, plus patru filiale în Ungaria, Polonia, Serbia și Republica Moldova, rămânând în continuare cel mai mare tour operator pe vacanțe de tip charter din România și lider de piață pentru numărul de turiști care au ales să călătorească cu acesta.

×
x close