Antena 3 CNN Life Știinţă Material inovator care va permite aripilor de avioane să se repare singure. "Ne-am inspirat din corpul uman"

Material inovator care va permite aripilor de avioane să se repare singure. "Ne-am inspirat din corpul uman"

1 minut de citit Publicat la 15:04 11 Iun 2015 Modificat la 15:04 11 Iun 2015
plane.jpg
Foto: wikimedia.org
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Bristol din Marea Britanie au reuşit să obţină un material inovator din care vor putea să construiască o aripă de avion ce va fi capabilă să se repare singură în cazul apariţiei unor fisuri, informează huffingtonpost.fr.

În urma unui studiu care a durat 3 ani, cercetătorii au găsit o soluţie eficientă pentru a evita apariţia unor fisuri nedetectabile la nivelul aripilor şi fuselajelor aeronavelor.

Soluţia constă în aşa-numitele "microsfere" care pot fi adăugate în carbon. În cazul unui impact, microsferele eliberează, spărgându-se, un lichid care se infiltrează în fisuri şi se întăreşte la contactul cu un catalizator. Durata procesului de "vindecare" variază, de la câteva ore la o zi, în funcţie de temperatura exterioară.

"Ne-am inspirat din corpul uman. Evoluţia noastră nu ne permite să rezistăm la toate atacurile fizice - altfel, ar fi trebuit să avem o piele la fel de groasă ca aceea de rinocer", a explicat profesorul Wass, într-un interviu acordat publicaţiei The Independent. "Dar, dacă ne rănim, sângerăm, iar apoi se formează o coajă şi rana se vindecă. Am aplicat pur şi simplu această capacitate asupra unui material sintetic: vom obţine lucruri care se vor vindeca singure", a declarat profesorul Duncan Wass, specialist în modificarea materialelor din fibră de carbon.

Potrivit creatorilor săi, noul material revoluţionar va fi accesibil publicului larg într-un viitor apropiat. "Am ajuns într-un stadiu în care putem deja să anunţăm că, în următorii cinci sau zece ani, vom asista la apariţia pe piaţă a unor produse uluitoare, precum un ecran de telefon mobil care va putea să se repare singur", a spus profesorul Wass.

Studiul, finanţat de Consiliul britanic de cercetări în inginerie şi ştiinţe ale fizicii, a făcut parte dintr-un proiect de colaborare între universităţile din această ţară şi sectorul industrial.

Conceptul ar putea fi folosit şi în industria automobilelor şi în cea a energiilor regenerabile - de exemplu, la nivelul paletelor instalaţiilor eoliene.

×
x close