Rutele aeriene au devenit din ce în ce mai aglomerate, în special în Asia, conform unui raport publicat de compania de analiză a industriei aviatice OAG. Pe primul loc în clasamentul internațional se află ruta Hong Kong – Taipei, cu aproape 7 milioane de locuri disponibile pentru 2024, relatează CNN.
Compania de informații de călătorie OAG a publicat lista anuală a celor mai aglomerate rute aeriene din lume, iar zborul de 105 minute între cele două orașe a ocupat primul loc în clasamentul internațional, cu aproape 7 milioane de locuri disponibile în 2024.
Ruta HKG-TPE, cu 6.781.577 de locuri, și-a recăpătat popularitatea dinaintea pandemiei, ocupând aceeași poziție în 2019. Anul trecut, aceasta s-a clasat pe locul trei.
În 2023, prima poziție a fost ocupată de ruta Singapore – Kuala Lumpur, cu doar 4,9 milioane de locuri.
Pe locul doi în 2024 se află Cairo – Jeddah, cu aproape 5,5 milioane de locuri vândute. Această rută între Egipt și Arabia Saudită a înregistrat o creștere remarcabilă în ultimii cinci ani, urcând de pe locul 14 în 2019 până pe locul doi în 2023 și 2024.
Seul ocupă două dintre următoarele poziții, cu rutele către Tokyo Narita și Osaka Kansai pe locurile trei și patru. Aeroportul Singapore Changi, lider în clasamentele din 2023, este prezent de trei ori în top 10, cu rutele către Kuala Lumpur (locul cinci), Jakarta (locul opt) și Bangkok (locul nouă).
Orientul Mijlociu, Europa și chiar SUA sunt și ele reprezentate, cu ruta Dubai – Riyadh pe locul șase și New York JFK – Londra Heathrow pe locul zece.
În ceea ce privește rutele interne, cele mai aglomerate trei din lume sunt toate în Asia: Jeju International – Seul Gimpo, Sapporo New Chitose – Tokyo Haneda și Fukuoka – Tokyo Haneda. Jeju – Seul își păstrează poziția de cea mai aglomerată rută domestică din lume, cu 14,2 milioane de locuri – aproape 39.000 de locuri zilnic.
Clasamentul a fost întocmit prin calcularea numărului de locuri disponibile în ambele direcții pe fiecare rută.
Cele mai aglomerate rute aeriene din lume în 2024
- Hong Kong - Taipei
- Cairo - Jeddah
- Seoul Incheon - Tokyo Narita
- Kuala Lumpur - Singapore Changi
- Seoul Incheon - Osaka Kansai
- Dubai - Riyadh
- Bangkok - Hong Kong
- Jakarta - Singapore Changi
- Bangkok - Singapore Changi
- New York JFK - London Heathrow
Impactul asupra mediului
Creșterea rapidă a acestor numere – precum saltul de la 4,9 milioane la 6,78 milioane pentru ruta de top și creșterea de 1,3 milioane pentru Cairo – Jeddah – reflectă o expansiune semnificativă a rutelor din regiunea Asia-Pacific, conform comunicatului OAG.
Aceste cifre, însă, reprezintă și o veste mai puțin bună pentru planetă. În 2022, aviația a contribuit cu 2,1% la emisiile globale de carbon generate de activități umane și cu 3,5% la emisiile totale care contribuie la încălzirea globală. La acea vreme, Matteo Mirolo, de la organizația Transport & Environment, a avertizat că expansiunea industriei este o problemă majoră.
„Dacă nu facem nimic acum, în câțiva ani aviația va deveni unul dintre cei mai importanți factori care contribuie la poluare”, a declarat el atunci. „Nu ar trebui să privim doar situația actuală, ci să ne concentrăm pe previziuni.”