Dacia a depus apel împotriva deciziei FIA de a descalifica echipa în urma accidentului suferit de Sébastien Loeb în etapa a treia a Raliului Dakar 2025. Compania contestă decizia luată de comisarii sportivi după ce Loeb s-a răsturnat cu Dacia Sandriders de câteva ori, argumentând că vehiculul era în continuare sigur pentru a continua competiția, transmite publicaţia franceză L'equipe.
Accidentul a avut loc marţi, 7 ianuarie, la kilomentrul 12 din Raliul Dakar, desfășurat între Bisha și Al-Henakiyah. În urma accidentului, Loeb și copilotul său, Fabian Lurquin, au finalizat cursa, însă FIA a considerat că mașina Dacia nu mai oferea suficiente garanții de siguranță, iar comisarii l-au informat pe Loeb că este descalificat.
„Sébastien Loeb s-a răsturnat în jurul kilometrului 12. Echipajul nu a fost rănit și a fost capabil să repornească”, au precizat organizatorii pe pagina lor de live a cursei.
Tiphanie Isnard, directorul echipei Dacia, a explicat motivele apelului depus și a subliniat că, deși au fost constatate daune la arcul de siguranță pe partea copilotului, acestea nu au fost suficiente pentru a pune sub semnul întrebării integritatea vehiculului.
„Arcul de siguranță de pe partea lui Fabian (Lurquin, copilotul) era doar deformat, nu fisurat”, a declarat Isnard. (...) Deși FIA a considerat că mașina nu mai era sigură, noi credem că aceasta era în continuare aptă pentru a continua cursa", a spus ea.
În ciuda deciziei de descalificare, Dacia nu a avut suficient timp pentru a contesta tehnic raportul FIA înainte de ora limită pentru depunerea apelului.
Loeb s-a răsturnat cu Dacia Sandriders de câteva ori la Raliul Dakar 2025
Imaginile postate pe contul X arată cum Dacia lovește un obstacol în nisip înainte de a se răsturna de mai multe ori la kilometrul 12, la puţin timp după startul probei speciale din etapa a treia a Raliului Dakar.
Live ?
— Ibrahim Al-Zubaidi ?? (@IbrahimAlZubadi) January 7, 2025
فيديو لحظة إنقلاب الفرنسي سيباستيان لوب @SebastienLoeb سائق داسيا @DaciaSandriders عند الكيلو 12 من المرحلة الثالثة لـ #رالي_داكار 2025
• لوب واصل وتوقف عند الكيلو 63 في إنتظار كريستينا
?: @KSAF_SAMF #داكار2025 #Dakar2025 #DakarInSaudi pic.twitter.com/9MSlxtzBvb
„Nu am avut destul timp să ne apăram punctul de vedere. Ei au ieșit din cortul nostru la 19:30, iar convocarea a fost fixată pentru 20:45, ceea ce nu ne-a permis să facem calculul necesar. Considerăm că avem dreptul să ne apărăm punctul de vedere”, a explicat Isnard.
De asemenea, Fabian Lurquin, copilotul echipei, a oferit o altă perspectivă asupra situației.
„FIA are o politică fermă care se aplică tuturor disciplinelor și spune că orice deformație a arcului de siguranță face imposibilă continuarea curselor. Totuși, din punctul nostru de vedere, mașina este în continuare sigură.
În Dakar, un accident cu răsturnare și continuarea competiției nu este ceva neobișnuit, iar experiența ne arată că, în majoritatea cazurilor, nu se produc tragedii. Ar trebui să reconsiderăm această regulă pentru Dakar, care este diferit față de competițiile de circuit", a spus el.
Dacia are la dispoziție 96 de ore pentru a-și construi dosarul de apel
Dacia are la dispoziție 96 de ore pentru a-și construi dosarul de apel, iar acesta va fi examinat în următoarele săptămâni, cel mai probabil de către Curtea de Apel Internațională a FIA.
Echipa, însă, nu speră la o recompensă sportivă, având în vedere că Dakarul va continua fără Loeb, iar competiția se va încheia fără a-i acorda puncte pentru etapa respectivă.
Tiphanie Isnard a recunoscut că apelul nu va schimba rezultatul competiției din 2024, dar a adăugat că acest demers ar putea influența viitorul regulamentelor FIA.
„Știm că apelul nu va avea impact asupra sportului în acest moment, însă considerăm că este esențial să discutăm despre cum tratăm subiectele sensibile legate de siguranță. În cazul în care o echipă este oprită, consecințele sunt dramatice și nu trebuie ignorate", a mai spus ea.
Dacia continuă să concureze în Dakar, având în continuare două mașini în competiție, iar Nasser al-Attiyah rămâne în cursa pentru victorie, ocupând locul 2 în clasamentul general, la doar 7 minute și 17 secunde de liderul Lategan.