Antena 3 CNN Economic Auto Cauciucurile de iarnă în 2024. Când devin obligatorii, cum le alegem și care sunt amenzile pentru cei care nu se conformează

Cauciucurile de iarnă în 2024. Când devin obligatorii, cum le alegem și care sunt amenzile pentru cei care nu se conformează

Laura Dinu
3 minute de citit Publicat la 07:00 14 Noi 2024 Modificat la 07:19 14 Noi 2024
roata cauciuc iarna zapada
Toate anvelopele marcate cu simbolurile „M.S.” îndeplinesc condițiile legale pentru utilizarea pe timp de iarnă. Foto: Getty Images

Odată cu primele ninsori și temperaturi scăzute, apar și obișnuitele întrebări despre cauciucurile de iarnă. Mulți șoferi se confruntă anual cu nelămuriri privind marcajele pe anvelope, tipurile recomandate pentru sezonul rece și perioada în care devin obligatorii în 2024. În contextul informațiilor false vehiculate în spațiul public despre modificări legislative, Registrul Auto Român (RAR) a făcut publice pe o rețea socială o serie de clarificări esențiale despre regulile privind anvelopele de iarnă, asigurând șoferii că legislația în vigoare nu s-a schimbat.

Când devin obligatorii cauciucurile de iarnă în sezonul 2024 - 2025

Conform RAR, toate anvelopele marcate cu simbolurile „M+S”, „M.S.” sau „M&S” – care indică adaptabilitatea la noroi (mud) și zăpadă (snow) – îndeplinesc condițiile legale pentru utilizarea pe timp de iarnă pe drumurile din România. Aceasta înseamnă că legislația nu impune montarea unor anvelope cu denumirea comercială de „anvelope de iarnă”, ci doar ca acestea să fie marcate corespunzător. Totodată, RAR subliniază că nu există o dată fixă în calendar pentru montarea acestora, însă devin obligatorii în momentul în care carosabilul este acoperit cu zăpadă, polei sau gheață, așa cum prevede Ordonanța de Guvern nr. 5/2011, care modifică OG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Diferența dintre cauciucurile de iarnă și all season

RAR a clarificat și situația anvelopelor all-season, care creează adesea confuzie. Deși denumirea sugerează o utilizare pentru toate sezoanele, aceste anvelope nu sunt neapărat omologate pentru iarnă. Singura modalitate de a identifica o anvelopă acceptată legal pentru iarnă este verificarea marcajului „M+S”. Denumirea de all-season este una pur comercială, fără relevanță pentru legislația românească, care se bazează exclusiv pe prezența simbolurilor M și S pentru a considera o anvelopă adecvată circulației în condiții de iarnă, scriu reprezentanții RAR.

Marcajul DOT, extrem de important

În comunicatul RAR se menționează și câteva sfaturi importante privind starea anvelopelor de iarnă, care joacă un rol esențial în siguranța rutieră. Este recomandat ca șoferii să verifice atât adâncimea profilului, cât și anul fabricației (indicat prin marcajul DOT). Conform experților, o anvelopă care are peste 4-5 ani poate fi susceptibilă la uzură și ar trebui inspectată de un specialist pentru a evalua dacă mai oferă siguranță.

„În sezonul rece, când temperaturile scad sub 7-8 grade Celsius, este deosebit de important ca anvelopele să fie adaptate condițiilor de drum. Anvelopele de iarnă sunt proiectate să rămână moi și aderente la temperaturi scăzute, în timp ce anvelopele de vară devin rigide și își pierd din capacitatea de frânare pe drumurile acoperite de zăpadă,” explică RAR.

Care sunt amenzile pentru șoferii care nu se conformează

RAR reamintește șoferilor că neutilizarea anvelopelor corespunzătoare în condiții de iarnă poate atrage sancțiuni. Conform legii, lipsa anvelopelor de iarnă în situațiile prevăzute se încadrează în clasa a IV-a de sancțiuni, iar șoferii riscă între 9 și 20 de puncte-amendă. Totuși, RAR subliniază că sancțiunile sunt aplicate doar în cazul în care vehiculele circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei fără anvelopele corespunzătoare.

„Anvelopele interzise” din 2024

Potrivit acestora, în ultimele săptămâni au circulat zvonuri despre o presupusă interdicție a unor tipuri de anvelope începând din 2024. În reacție, RAR a demontat aceste informații, asigurând publicul că orice modificare legislativă care ar putea afecta deținătorii de vehicule va fi anunțată din timp. Reprezentanții instituției recomandă, de asemenea, consultarea surselor oficiale pentru a evita panica generată de știri false.

RAR îndeamnă astfel șoferii să se informeze corect cu privire la cerințele legale și tehnice ale anvelopelor de iarnă și reamintește importanța utilizării acestora pentru siguranța proprie și a celorlalți participanți la trafic.

Prețul anvelopelor de iarnă în 2024

În 2024, prețurile pentru anvelopele de iarnă variază semnificativ în funcție de dimensiuni și marcă. Anvelopele pentru autoturisme mici, cum ar fi cele cu dimensiunea 185/65/R15, încep de la aproximativ 150 de lei pe unitate. Pentru vehicule mai mari, cum ar fi SUV-urile, anvelopele 215/55/R16 sunt disponibile în intervalul 220 - 500 de lei per bucată, prețul crescând pentru mărcile premium. Anvelopele specializate pentru condiții extreme sau pentru vehicule de teren pot costa peste 500 de lei pe bucată și pot ajunge chiar la câteva mii de lei.

Cât costă montajul

Montajul cauciucurilor de iarnă în 2024 la service-uri auto autorizate are și el un cost adițional, între 100 și 500 de lei, în funcție de complexitate și tipul de vehicul, ceea ce duce la un cost total pentru un set complet de anvelope și montaj între 820 și peste 2.500 de lei pentru vehiculele standard, variind în funcție de calitate și mărime.

Este recomandat ca anvelopele de iarnă să fie montate când temperaturile scad sub 7-10 grade Celsius, pentru a evita aglomerația de la începutul iernii și a asigura aderența optimă pe drumurile reci sau alunecoase.

Primele ninsori aduc și primele întrebări despre ce pneuri trebuie montate pe autovehicule în sezonul rece, despre...

Publicată de Registrul Auto Român Oficial pe Marţi, 12 noiembrie 2024
×
x close