Momentele pe care le trăiesc oamenii, cei care vin în această perioadă la Mănăstirea Pantocrator de la Drăgănești Vlașca, sunt cu o încărcătură aparte.
Vorbim despre un moment istoric deoarece este pentru prima dată când darurile Magilor ajung în România. Mai mult decât atât, este pentru a doua oară când pleacă în pelerinaj de la Athos.
Știm că sfintitele daruri sunt ținute pe Muntele Athos, la Mânăstirea Sfântul Pavel. Vorbim, evident, despre aur, smirnă și tămâie. Cei trei magi știm că au mers să se închide Împăratului născut în peșterea din Betleem și acestea sunt darurile care le-au fost duse, potrivit Bibliei.
Sunt așteptați mii de credincioși să vină în aceste zile la Mânăstirea Pantocrator. Oamenii pot veni să se închine până pe data de 28 decembrie.
"Potrivit tradiţiei Bisericii, Maica Domnului a păstrat aceste daruri şi, la adormirea sa, le-a lăsat Bisericii din Ierusalim, laolaltă cu alte cinstite odoare ce au aparţinut Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Va fi o bucurie să putem atinge aceste Odoare de mare preț pe care Hristos Însuși le-a atins! Este pentru prima oară când aceste odoare ajung în țara noastră", se precizează într-un comunicat al Episcopiei Alexandriei și Teleormanului.
Istoria şi semnificaţia celor trei daruri oferite de către cei trei magi de la Răsărit Mântuitorului
În tradiția creștină, darurile aduse de către cei trei magi de la Răsărit Mântuitorului Iisus Hristos au o semnificație simbolică profundă. Aceste daruri au fost menționate în Evanghelia după Matei, capitolul 2, versetele 1-12.
Aurul a fost adus pentru a simboliza regalitatea lui Iisus Hristos. Aurul era un dar potrivit pentru un rege, iar prin aducerea aurului, magii recunoșteau că Iisus este Împăratul împărăției cerești.
Tămâia a fost adusă pentru a simboliza natura divină a lui Iisus Hristos. Tămâia era folosită în ritualuri religioase și avea o aromă plăcută. Prin aducerea tămâiei, magii arătau că Iisus este Dumnezeu întrupat, un sacrificiu divin pentru omenire.
Smirna a fost adusă pentru a simboliza suferința și moartea. Smirna era folosită în procesul de înmormântare și avea legătură cu sacrificiul. Astfel, această ofrandă prevestea suferința și jertfa lui Iisus Hristos pentru mântuirea oamenilor.
Aceste daruri nu doar că au o semnificație simbolică în tradiția creștină, dar ele subliniază, de asemenea, rolurile majore ale lui Iisus Hristos ca Împărat, Dumnezeu și Mântuitor al omenirii. Magii, reprezentând înțelepciunea și înțelegerea spirituală, au venit pentru a-L cinsti pe Mesia și pentru a-I aduce daruri potrivite stării Sale regale și divinității Sale.
În perioada bizantină, Împăratul bizantin Arcadie a adus darurile magilor la Constantinopol. Din cauza Cruciadei a IV-a, sfintele daruri au fost duse în anul 1204 la Niceea, pentru 60 de ani. Împăratul Mihail Paleologul le aduce din nou în Constantinopol, unde rămân până la anul 1453 d. Hr.
După căderea Constantinopolului, darurile magilor ajung la sultana Mara, fiica domnitorului Serbiei, Gheorghie Brancovici. Acesta, fiind biruit de turci, a fost nevoit să dea de soţie pe fiica sa, Mara, sultanului Murad al II-lea. Sultanul i-a îngăduit să trăiască în credinţa creştinească. Mara a fost cea care l-a crescut pe Mahomed al II-lea – cuceritorul Constantinopolului.
În anul 1470, sultana Mara a hotărât să ducă cinstitele daruri la mănăstirea athonită Sfântul Pavel, pe care tatăl ei o ajutase prin binefacerile lui în repetate rânduri. Aici a coborât împreună cu suita ei la portul mănăstirii, aducând cu ea Darurile Magilor.
Cam la jumătatea distanţei dintre port şi mănăstire, împărăteasa a auzit glasul Maicii Domnului spunându-i: „Mara, Mara, să nu mergi mai departe, căci în mănăstire locuiesc monahi, iar tu eşti femeie. Aici stăpânesc eu". Şi îndată i-a apărut înainte Maica Domnului, care i-a interzis să continue drumul şi i-a poruncit să se întoarcă la port, spunându-i că numai ea (Maica Domnului) este împărăteasa acestui loc. Sultana a lăsat Darurile părinţilor mănăstirii, care veniseră în întâmpinarea ei, scrie doxologia.ro