Camioanele cu propulsie electrică sau hibridă vor fi scutite de plata taxei de acces în București, conform unei hotărâri a Consiliului General al Municipiului București luate după ce Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a cerut acest lucru.
"Salutăm decizia Consiliului General al Municipiului București, care a înțeles că decarbonizarea transporturilor este o obligație asumată prin însăși calitatea României de membru al comunității europene. Conform acordului politic la care au ajuns recent Consiliul și Parlamentul European privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, s-a stabilit un obiectiv extrem de ambițios de reducere cu 45% a emisiilor camioanelor până în 2030.
Din păcate, la finalul anului trecut România avea doar cinci camioane electrice înmatriculate, pe când în alte țări europene precum Germania operează deja peste 800 de camioane electrice", a declarat Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.
Acesta arată că prin această scutire Primăria Capitalei acordă un sprijin real și necesar transportatorilor rutieri.
"Ne dorim să ia exemplu și alte orașe și autorități pentru a oferi cât mai multe facilități acestui tip de vehicule, pentru a putea să le crească atractivitatea în special în lipsa unei scheme de stimulare a achiziției acestui tip de autovehicule comerciale", a adăugat el.
Potrivit UNTRR, taxele eliminate prin Hotărârea Primăriei Capitalei sunt destul de consistente. Astfel, față de camioanele diesel, cele electrice sau hibride cu masa peste 40 de tone vor scuti 3.032 lei pe zi sau 26.000 de lei lunar pentru acces în zona A, iar cele cu masa de 5 - 7, 5 tone vor scuti suma de 312 lei pe zi sau 2.700 de lei pe lună.
Pentru acces în zona B, camioanele verzi cu masa de peste 40 de tone vor scapă de taxa de 469 de lei pe zi sau de taxa pe lună de peste 4.000 de lei, iar cele de 5 - 7,5 tone, de taxa de 86 de lei pe zi sau 675 de lei pe lună pe care o plătesc acum camioanele diesel. În plus, UNTRR mai cere Primăriei Capitalei eliminarea acestei taxe și pentru camioanele verzi care au drept combustibil gazul natural comprimat (CNG) ori lichefiat (LNG), iar în viitor cele cu propulsie pe hidrogen.
De asemenea, transportatorii solicită și sprijin guvernamental pentru introducerea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi, similară celor introduse în majoritatea Statelor Membre UE, precum și sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii stațiilor de alimentare cu combustibili alternativi.