Industria hotelieră critică măsurile din „ordonanța trenuleț” și cere Guvernului să vină cu politici publice care să contracareze efectul „devastator” al legii. Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR) cere ca 10% din sumele economisite prin eliminarea voucherelor de vacanță să fie alocate unui buget anual de promovarea României ca destinație turistică, relatează News.ro.
„Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), lansează un apel urgent către Guvernul României asupra impactului devastator asupra industriei turismului pe care îl vor avea măsurile fiscale propuse prin „ordonanţa trenuleţ”, fără a fi însoţite de politici publice de compensare a impactului negativ şi dezvoltare a turismului de incoming şi susţinere a investiţiilor în domeniu”, se arată în comunicatul FIHR.
Federația atrage atenția că țările din jurul nostru, precum Bulgaria, Ungaria, Croația și Polonia, au rezultate mai bune ca România în ce privește ponderea turismului în economia lor. Asta se datorează investițiilor publice în infrastructură și promovare și legislației suple și adaptate mediului online.
„În ciuda tuturor insistenţelor industriei turismului şi a punerii la dispoziţie din partea specialiştilor către toate formele de organizare pe care le-au avut autorităţile de reglementare din domeniu, turismul este codaş la împărţirea bugetului, are reglementări vechi şi neadecvate şi nu beneficiază de susţinere optimă pentru promovarea internaţională, lucru care a dus, conform BNR, pentru anul 2023, ca deficitul balanţei comerciale din turism să fie de 3,694 miliarde de euro, în creştere faţă de 2022”, a precizat FIHR în comunicatul citat de News.ro.
Măsurile pe care vrea să le adopte guvernul lovesc într-un sector deja afectat de scăderea ratingului de țară de către Fitch Ratings, războiul din Ucraina și lipsa promovării, spune industria hotelieră.
„La nivel economic, simţim deja scăderea consumului, repercusiunile instabilităţii prin scăderea ratingului de ţară de către Fitch Ratings, în contextul în care la graniţele României are loc în continuare un război, promovarea internaţională se limitează la mici campanii şi participări la târguri şi acestea în pericol de anulare din cauza diminuării şi lipsei bugetului pe anul 2025. (...) Intrarea României în spaţiul Schengen ar trebui să crească numărul turiştilor care vizitează România, dar, din păcate, nu ne promovăm suficient şi nu avem un sistem de monitorizare a circulaţiei turistice”, mai arată federaţia.
- Alocarea unui buget anual de promovare a României ca destinaţie turistică în cuantum de 10% din sumele economisite din eliminarea voucherelor de vacanţă (cu un impact semnificativ de până la 30% din piaţă),
- Actualizarea legislaţiei care să permită realizarea de bugete multianuale,
- Digitalizarea raportărilor – crearea de platforme pentru raportarea datelor, monitorizarea circulaţiei turistice, statistici, colectarea rapoartelor de la platformele online, respectiv evidenţierea aportului în PIB
- Susţinerea investiţiilor în turism – politici publice direcţionate spre diminuarea sezonalităţii, dezvoltarea turismului balnear şi eco-turismului
- Crearea unui OMD Naţional - Organizaţiei Naţionale de Management al Destinaţiei şi alocarea unui buget multianual adecvat
- Predictibilitatea modificărilor fiscale, asigurarea competitivităţii în context regional şi asigurarea condiţiilor de concurenţă loială - menţinerea TVA şi a cotelor de impozitare pentru activităţile din turism ; dezvoltarea şi implementarea unui cadru legislativ în România, care să reglementeze din punct de vedere fiscal activităţile de închiriere pe termen scurt în scop turistic (short-term rentals) ale persoanelor fizice / juridice; transpunerea regulamentelor europene, pentru solicitarea/obţinerea raportărilor de la platforme online de rezervări, monitorizarea circulaţiei turistice şi a operatorilor economici care prestează activităţi economice în domeniul turismului.
- Susţinerea proiectelor privind atragerea de resurse umane şi creşterea competenţelor acestora - Implementarea de măsuri pentru atragerea şi menţinerea angajaţilor în domeniu prin educaţie (pregătirea profesională continuă, actualizarea standardelor profesionale şi ocupaţionale), prin facilităţi fiscale pentru agenţii economici care angajează tineri, pentru pregătirea vocaţională/ profesională a acestora, prin dezvoltarea şi recunoaşterea micro-acreditărilor şi a platformelor online de pregătire specifice domeniului ospitalităţii
În lipsa acestor măsuri, FIHR consideră că infrastructura turistică a României se va deteriora, iar potenţialului turistic al țării noastre va fi irosit.