Parisul are La Rue du Faubourg Saint-Honoré.
New York este oraşul bulevardelor Madison şi Fifth. Iar pentru o şedinţă de
shopping, ce loc poate fi mai potrivit decât Via Monte Napoleone din Milano, pentru
ultimul trend în modă? Experţii Forbes în stil au decis că, în topul oraşelor
strălucitoare, nu poate sta decât Londra cea veşnic ceţoasă, cu a cărui vibraţie cosmopolitană nimic nu se compară. O
treime din populaţia actuală a oraşului s-a născut în afara lui; ca atare, 2,3
milioane de londonezi împărtăşesc cultură, modă şi artă culinară de o mare
diversitate. Tocmai acest amestec conferă o efervescenţă unică oraşului, considerat de studiul de faţă ca cel mai elegant din lume.
?Singurele bile negre ale Londrei se leagă de securitatea metropolei şi preţurile mari?, arată Simon Anholt, editor al
magazinului ?Place Branding & Public Diplomacy? şi autor al ediţiei din 2008
a studiului City Brands Index pe care se
bazează clasamentul
Celor mai ?stylish?
oraşe realizat luna trecută.
Forbes a
preluat şi comentat acest studiu, realizat cu ajutorul a 18.000 de repondenţi
din 18 state. Oraşele au fost evaluate pornind de la stilul
de viaţă, agitaţie, multiculturalism, viaţă culturală şi
atractivitate. De exemplu, participanţilor la studiu li s-a solicitat să ordoneze
40 de metropole pornind de la date meteorologice, poluare şi atracţii turistice
? în primul rând edificii, monumente şi parcuri. Au fost chestionaţi despre cât
de bine sunt aşteptaţi să fie primiţi ca oaspeţi în respectivele oraşe şi cât
de importantă a fost contribuţia acestora pe plan mondial în domeniile
ştiinţei, culturii, dar şi ale guvernării politice, în ultimele trei decenii.
?Conducătorii mai înţelepţi au ştiut să
privească întotdeauna un oraş sub formă de brand, care trebuie promovat?, arată
Anholt. ?Unul dintre efectele globalizării este tocmai competiţia acerbă dintre
oraşe în atragerea de turişti, de oameni de afaceri şi investitori, de
oportunităţi şi evenimente. Ca atare, atenţia pentru reputaţia unei metropole nu
a fost niciodată mai sporită.?
În parte, Londra aterizează în fruntea listei
pentru că aproape o treime din populaţia lumii ? inclusiv Australia, India şi
Canada ? are legături directe cu Commonwealth-ul şi consideră capitala
britanică centrul economic, muzical şi fashion al lumii. Anunţatele Jocuri
Olimpice din 2012 confirmă şi ele că Londra merită un astfel de renume,
consideră Forbes.
O altă cauză a prestanţei capitalei britanice
este numărul de lideri carismatici pe care îi produce. La preluarea conducerii
cabinetului în 1997, premierul Tony Blair a lansat un program naţional
intitulat ?Cool Britannia?, având ca unic scop promovarea unei ţări
?reinventate? în direcţia progresului, cu privirea aţintită către viitor şi de
o mare diversitate. Atunci au apărut şi primele formaţii ?Brit Pop? intens
mediatizate, precum Oasis, Spice Girls sau Blur. Se pare că, în combinaţie cu
istoria meleagurilor şi populaţia multi-culturală, reţeta lui Blair a avut
succes, iar Londra a avut cel mai mult de câştigat.
Despre Paris, ocupant al locului secund,
Anholt crede că ?a devenit un clişeu să spui că este unul dintre cele mai chic
oraşe, deja înglobat în cultura populară a lumii. Dacă vii ca turist dintr-un
stat în dezvoltare, te aştepţi să găseşti
aici gastronomie de top, modă de înaltă clasă, totul ca un mod de viaţă
obişnuit. Şi dacă s-ar transforma într-un loc oribil, tot nu şi-ar pierde buna
reputaţie ani buni.?
Milano, care nu a intrat în primele zece
poziţii ale clasamentului, a obţinut totuşi titlul de oraş cu cea mai
importantă contribuţie în lumea modei. Washingtonul a obţinut distincţia pentru
politică, Madridul pentru cultură, iar Tokio ? fireşte ? pentru progresul
tehnologiei.
Desigur, fiecare oraş are o reputaţie anume de
întreţinut. În timp ce unele municipalităţi vor ca oraşul să fie perceput ca
sigur şi curat, alţii marşează pe factorul ?cool?. Un exemplu: Olanda,
percepută ca un stat solid, eficient, bogat, de încredere şi plicticos, se
poate mândri cu exuberantul Amsterdam, a cărui imagine se traduce prin ?sex,
drugs &
rock'n' roll, iar oficialităţile vor să păstreze acest aspect, dincolo de
moralitate, aşa cum consideră cei mai puritani.
Surprinzător, Sidney surclasează New York,
Roma şi Barcelona, ocupând un fruntaş loc 3. ?Toată lumea iubeşte Australia!?,
spune Anholt. ?Este un brand fantastic, care a fost promovat, în cea mai mare
parte, de
Crocodile Dundee. Filmul
ăsta a făcut minuni pentru imaginea oraşelor Australiei, care este percepută
acum ca un tărâm perfect: cald, bogat, primitor şi civilizat.?
Zece
oraşe minunate
10. Madrid, Spania
?Madrid
este unul dintre cele mai vizitate oraşe din acest clasament, spune Anholt.
Minunatele parcuri şi muzee, alături de viaţa culturală intensă, fac ca
madrilenii să aibă de ce se mândri.
9. Amsterdam, Olanda
?Un
exemplu rar de oraş cu un brand mai puternic decât al statului din care face
parte, Amsterdam este, în opinia lui Anholt, unul dintre puţinele oraşe care
trec ?testul tricoului cool?: ?I -inimă- Amsterdam? pe un tricou alb vinde mai multe tricouri!?
8. Berlin, Germania
?Este
perceput ca un oraş chic iar, în ultimii ani, şi-a câştigat reputaţia de trendsetting city?, spune autorul studiului. ?Atrage
tinerii cu o viaţă de noapte plină, dar şi cu o cultură puternică.?
7. Melbourne, Australia
?Melbourne
este oraşul pe care australienii îl consideră cel mai frumos din lume. În
opinia lor, Sydney este pe locul doi, iar Londra abia pe trei?, arată Anholt.
?Este locul despre care cei mai mulţi admit la unison că le place, deşi nu ştiu
mai nimic despre el. De fapt, lumea ştie despre Melbourne doar că este un oraş
în Australia, şi asta este suficient ca să fie plasat pe locul şapte.?
6. Barcelona, Spania
?Ca
şi Sidney, Barcelona a primit un important capital de atenţie după găzduirea
Jocurilor Olimpice din 1992. Are o arhitectură remarcabilă, în special datorită
lui Gaudi, cu impresionanta catedrală Sagrada Familia. O imagine precum Sagrada
Familia este incredibil de importantă ? se pare că de fapt asta contează cel
mai mult. Oamenilor le plac indiciile vizuale, pe care le păstrează cel mai
bine în memorie?, spune Anholt.
5. Roma, Italia
?Farmecul
Romei provine din stilul de viaţă italienesc?, arată Philip Kotler, profesor de
marketing internaţional la Universitatea Northwestern şi autor a 40 de cărţi
despre marketing. ?Nivelul ridicat de stil al oraşului rezidă în artă, muzică,
gastronomie, frumuseţe şi istorie.?
4. New York, N.Y.
?Turiştii percep New York-ul ca pe o capitală a Statelor Unite?, mai
arată autorul studiului, Simon Anholt. ?Coasta de Est nu poate fi învinuită
pentru deciziile de politică externă ? Washingtonul culege toate reproşurile.
New York, în schimb, întruneşte tot ce este minunat în America.? Kotler nptează
şi el: ?Nici un alt oraş nu reuneşte o asemenea cantitate de talent artistic,
muzical, divertisment şi afaceri. Cine spune că se plictiseşte în New York, nu
mai are nici o speranţă...?
3. Sidney, Australia
?Sidney a făcut o mişcare foarte bună când a arătat că este capabil să
îşi creeze o imagine diferită de arhicunoscuţii canguri pe fond de preerie?,
notează Simon Anholt.
Casa Operei reuşeşte
să sugereze că în Sidney cultura este la mare preţ, gastronomia este de clasă,
iar noaptea atracţiile sunt la fel de diverse ca în orice alt oraş de top. Din
păcate, abia Jocurile Olimpice din 2000 au reuşit să pună acest oraş în
valoare. Este o lecţie despre cum să transformi un oraş cvasi-necunoscut din
mijlocul pustietăţii într-un mega brand.?
2. Paris, Franţa
?Parisul
are o frumuseţe aparte, pe care n-ai s-o găseşti altundeva?, scrie Kotler.
?Este romantic, clasic, are stil şi... mai ales, o bucătărie incredibilă. Nu e
nici o surpriză că Parisul este pe locul secund în acest top al stilului.?
1. Londra, Marea Britanie
Se
poate ca Spice Girls sau David Beckham să fi avut mult de câştigat din campania
lui Blair, Cool Britannia, dar este la fel de adevărat că istoria oraşului,
multiculturalismul şi bunăstarea l-au propulsat pe locul I. Singurele
neajunsuri sunt siguranţa deficitară şi preţurile ridicate, consideră Simon
Anholt. ?Dar şi aceşti doi factori pot fi pozitivi: dacă oraşul era prea sigur,
turiştii nu l-ar găsi poate la fel de interesant, iar dacă ar fi mai ieftin, ar
obţine mai puţin respect...?
Antena3.ro