Antena 3 CNN Actualitate Educație Subiectele la limba română pentru Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a, au fost publicate

Subiectele la limba română pentru Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a, au fost publicate

Redacția Antena 3 CNN
9 minute de citit Publicat la 09:46 19 Iun 2023 Modificat la 13:03 20 Iun 2023
Subiecte-Evaluarea-Nationala-Romana-Principal-

Absolvenţii de clasa a VIII-a au susţinut astăzi, 19 iunie, primul examen din cele două din cadrul Evaluării Naționale. Elevii aparținând minorităților naționale vor susține şi o a treia probă, la Limba maternă.

Elevii de clasa a VIII-a au avut la Evaluare Naţională la limba română două texte suport şi anume: "Limir- împărat" de Ioan Slavici şi "Deşertul pentru totdeauna" de Octavian Paler.

La cel de-al doilea subiect de la Evaluare Naţională 2023, elevii de clasa a VIII-a au avut de scris o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici.

Vezi baremul de corectare pentru proba de Limba Română de la Evaluarea Națională 2023, publicat oficial

Varianta extrasă pentru examenul de Evaluare Naţională 2023 la limba română a fost cea cu numărul 4. Subiectele au fost sub formă de broșură cu 10 pagini, ultimele două fiind pagini goale, pentru rezolvarea cerințelor. Broșurile au fost împărțite după ora 9:00, iar proba a durat până la ora 11:00.

La intrarea în sălile de examen, proaspeţii absolvenţi au fost nevoiţi să respecte câteva reguli, pentru a nu risca eliminarea din săli. Aceste reguli au fost stabilite de Ministerul Educației și publicate în metodologia pentru organizarea examenelor.

Media obținută de candidați la Evaluare Națională 2023 va fi singura care va conta pentru media de admitere la liceu în 2023.

Cum se desfăşoară testarea la Evaluare Naţională pentru clasa a VIII-a în 2023

Potrivit metodologiei, elevii nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, poșete, sacoșe și alte astfel de obiecte. Acestea vor fi lăsate în spațiile de depozitare a obiectelor.

Elevilor care susţin examenul de Evaluare Naţională 2023 li se permite accesul în săli până la ora 8:30.

Probele la Evaluare Naţională 2023 pentru clasa a VIII-a încep la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele.

Timpul destinat rezolvării subiectelor la română de la Evaluare Naţională 2023 este de două ore din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fiecărui elev.

Media obținută de candidați la Evaluarea Națională 2023 va fi singura care va conta pentru media de admitere la liceu. Ministerul Educației a decis ca, începând de anul acesta, media claselor 5-8 să nu mai conteze la media de admitere la liceu.

Citeşte şi: "Admitere liceu 2023. Broşura cu numărul de locuri în clasa a IX-a pentru anul școlar 2023-2024, în Bucureşti"

Totodată, înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor de la Evaluare Naţională se fac de către administratorul de test.

Acesta asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă în timpul susţineri testelor de la Evaluare Naţională 2023.

La finalul timpului alocat testelor de la Evaluare Naţională, profesorul recuperează testele de la elevi, conform procedurilor menţionate în metodologie.

Structura subiectelor de la Evaluare Naţională 2023 pentru clasa a VIII-a

Structura subiectelor de la Evaluare Naţională 2023 pentru clasa a VIII-a sunt structurate astfel încât itemii să măsoare gradul de formare/dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen, precizează Ministerul Educației.

La română, subiectul I de la Evaluare Naţională 2023 clasa a VIII-a cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează preponderent, evaluarea competentei de lectura, a competentei interculturale şi preponderent, evaluarea competentei lingvistice.

Subiectul II la limba română de la Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea despre textul literar sau scrierea creativă.

Examenul la matematică de la Evaluare Naţională clasa a VIII-a este structurat în trei subiecte, fiecare valorând 30 de puncte. Vor fi acordate 10 puncte din oficiu, iar subiectele sunt alcătuite în conformitate cu programa aprobată de Ministerul Educației.

Subiectele la limba română pentru Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a. Ce au avut de scris elevii la română

Absolvenţii de clasa a VIII-a au susținut astăzi, 19 iunie, proba scrisă la limba română de la Evaluarea Națională 2023.

Elevii de clasa a VIII-a au avut la Evaluare Naţională la limba română două texte suport şi anume: "Limir- Împărat" de Ioan Slavici şi "Deşertul pentru totdeauna" de Octavian Paler.

La cel de-al doilea subiect de la Evaluare Naţională 2023, elevii de clasa a VIII-a au avut de scris o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici.

Subiecte limba și literaruta română pentru Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a- Descarcă documentul AICI

Barem corectare subiecte la limba română pentru Evaluare Naţională 2023, clasa a VIII-a - Descarcă documentul AICI

Ce au avut de scris elevii la Evaluare Naţională 2023, la limba română

A.

1. Notează, din textul 2, (Deşertul pentru totdeauna) două cuvinte din câmpul lexical al fructelor.

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.

Copiii de peste vale păzeau vitele

  • a) în Piscul Cornii;
  • b) pe Calea Secii;
  • c) pe Calea Râului;
  • d) pe Delături.

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.

Octavian Paler a învăţat de la tatăl său

  • a) să citească harta cerului;
  • b) să ofere cadouri de sărbători;
  • c) să pornească zilnic radioul;
  • d) să scrie şi să citească poveşti.

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 1.

Văduva era tristă, deoarece:

  • a) câinii erau plini de scaieţi;
  • b) fata ei era foarte săracă;
  • c) nu dormea deloc noaptea;
  • d) răsăreau flori în urma fetei.

5. Notează "X" în dreptul fiecărui enunţ pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informaţiile din cele două texte

Textul 1

  • Văduva avea un singur copil A/F
  • Florile se bucură de soarta fetei  A/F
  • Lia pleacă pe un drum pe care nu a mai călcat nimeni A/F

Textul 2

  • În copilărie, Octavian Paler primea multe daruri când era în Lisa A/F
  • Mama îi punea băiatului în traistă doar pâine şi slănină  A/F
  • Copiii aveau voie să coboare în sat după căderea serii A/F

6. Transcrie, din textul 1, două figuri de stil diferite, precizând felul acestora.

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvenţă relevantă din fiecare text.

8. Crezi că este importantă respectarea regulilor? Motivează-ţi răspunsul în 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2.

9. Asociază fragmentul din Limir Împărat de Ioan Slavici cu un alt text literar studiat la clasă sau cu o lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvenţă relevantă din fiecare text.

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect

Conţin hiat ambele cuvinte din seria:

  • a) ducea - picior;
  • b) greu - voioasă;
  • c) oiţelor - tradiţiile;
  • d) plouaţi - pâine.

2. Există doar cuvinte derivate în seria 

  • a) bogăţii - potecuţa;
  • b) dealuri - dormeau;
  • c) mărăcini - buruiană;
  • d) totdeauna  - orişicât.

3. Sensul secvenţei subliniate în fragment "şi mi se cuvine să-mi caut rost în lume" este

  • a) a-şi învăţa lecţia pe dinafară;
  • b) a scăpa de cearta cuiva;
  • c) a certa puternic pe cineva;
  • d) a-şi găsi un scop în viaţă;

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect

Sunt omonime cuvinte subliniate în secvenţele din seria

  • "când se deștepta din somn, văduva suspina" ; Din iaz a pescuit un somn.
  • "legată cu ață într-un colț al șervețelului"; Am găsit cartea într-un colț al podului.
  • "norocul în lumea largă se găsește" ; Unii cred că pisica neagră aduce ghinionul.
  • "Oile alergară din toate părțile și se adunară" ; La semnal, toți fugiră spre ieșire.

5. Selectează, din secvenţa următoare, trei substantive comune aflate în cazuri diferite, precizând cazul în care se află fiecare

  • "Văduva suspincă, căci atâta copil avea şi ea şi mult îi era dragă fata, [...] norocul copilul său îl visa"
  • "Mergi, îi zise dar, copila mea, şi nici spini, nici buruiană în calea ta să nu găseşti"

6. Alcătuiește un enunț, în care verbul "a face" să fie la modul imperativ, forma negativă, numărul singular (1) și un enunț asertiv, în care pronumele ea să fie complement prepozițional (2)

7.Transcrie prepozițiile subordonate din secvența: "Fiecare cunoștea ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale, după cum un violonist își poate recunoaște și pe întuneric vioara", precizând felul acestora.

8. Completează enunțurile următoare cu formele corecte, reprezentând mesajul unei mame

Nu uitați.....(drag) mele fete, să aveți....(adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) respect ca până acum și să nu uitați de părinți ....(vostru, adjectiv pronominal posesiv) .....(care, genitiv) sfaturi v-au îndrumat!
Mi-...... ( a dori, condițional-optativ, prezent, persoana I, singular) să vă împliniți visurile.

Cum se calculează media de admitere la liceu 2023

Media claselor V-VIII nu mai este luată în considerare pentru admiterea la liceu, potrivit ordinului privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2023-2024, scrie edupedu.ro

Astfel, media de admitere la liceu, o reprezintă media generală la Evaluare Naţională susţinută de către absolvenţii clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la cele două probe.

Calendar admitere liceu 2023

Calendarul admiterii la liceu 2023 a fost publicat în Monitorul Oficial, iar acesta arată în felul următor:

  • 6-7 și 10-14 iulie – introducerea în baza de date computerizată a datelor din fișele de înscriere;
  • 6-7 și 10-14 iulie – verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată;
  • 17 iulie – termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată. Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de opțiuni originale la centrul de admitere județean/al municipiului București;
  • 17 iulie – transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată;
  • 18 iulie – verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională;
  • 18 iulie 2023 – corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată;
  • 19 iulie – comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal și afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București;
  • 20-25 iulie 2023 – depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați;
  • 25 iulie – transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere;
  • 26-28 iulie – rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată.
×
x close