La fel cum ieri Lahav Shani, care este și pianist, a surprins publicul la primul bis, așezându-se la pian, și interpretând alături de violonistul Gil Shaham, „Frumosul Rozmarin”, de Fritz Kreisler, și astăzi publicul va primi o surpriză, dacă va cere bis. Programul serii va cuprinde muzică rusească.
Prima lucrare interpretată de Filarminica din Rotterdam este Concertul nr. 3 în re minor op. 30 pentru pian și orchestră de Serghei Rachmaninov, în interpretarea pianistului Yefim Bronfman.
Concertul se deschide cu atmosfera magică, energia și suflul romantic copleșitor caracteristice lui Rachmaninov. Recunoscut ca o lucrare de mare virtuozitate, concertul este plin de eleganță, rafinament și patetism, și cu teme inspirate din melosul popular rusesc. A fost compus în 1909 și interpretat în premieră chiar de compozitor, acesta fiind concertul său preferat.
În a doua parte a serii urmează Suita Tablouri dintr-o expoziție de Musorgski. Scrisă inițial pentru pian solo, suita este formată din 10 piese inspirate din desenele arhitectului Victor Hartmann. A fost compusă în anul 1874 și orchestrată în 1922, cu multă măiestrie și atenție pentru tonuri, culori și dinamică de Maurice Ravel.
Fiind o lucrare programatică, muzica ilustrează imaginile vizuale prin prisma imaginației creatoare a compozitorului. Muzica programatică s-a bucurat de popularitate în perioada romantismului, compozitorii fiind inspirați adesea din literatură, poezie, pictură sau natură.
Între timp, astăzi faimosul violonist Gil Shaham va susține un recital la Cluj, în cadrul Festivalului Enescu în țară.
Pe scena Ateneului Român, la ora 16.30, Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremenn va interpreta sub bagheta dirijorului Jeremie Rhorer un program din creația lui Richard Strauss și Piotr Ilici Ceaikovski.
Concertul se deshide cu lucarea Metamorfoze, de Richard Strauss, un Studiu pentru 23 de coarde solo (TrV 290, AV 142) de mici dimensiuni, compus în ultimile luni ale celui de al II-lea Război Mondial, aprilie 1944-martie 1945. Lucrarea a fost comandată de dirijorul Paul Sacher și compusă pentru Colegium Musicum Zurich.
Caracterul său a făcut ca lucrarea să fie interpretată ca un recviem la distrugerea culturii din timpul celui de al II-lea Război Mondial, sau ca expresia dezamăgirii compozitorului față de tragedia regimului nazist. Pe lângă aceste presupuneri ale criticii, compozitorul a citat un fragment din Simfonia a III-a de Beethoven, Eroica, și a notat în Marșul funebru ,,IN MEMORIAM’’.
Din acest motiv, Metamorfozele lui Strauss pot reprezenta un omagiu adus marelui compositor german. Programul este completat de romanticele lieduri tot din creația lui Strauss, Das Rosenband, Ständchen, Freundliche Vision, Wiegenlied, Allerseelen, Zueignung, în interpretarea sopranei Diana Damrau.
Concertul se încheie cu Simfonia a III-a în Re major op 29 de Ceaikovski, denumită Poloneza, a fost compusă în anul 1875 în timp ce compozitorul vizita regiunea Usovo. Frumoasele peisaje ale stepei rusești l-au inspirat pe Ceaikovski în procesul creator, aceasta fiind singura sa simfonie scrisă într-o tonalitate majoră - luminoasă, pozitivă, tonică.
Simfonia a fost dedicată lui Vladimir Shilovsky și este structurată în 5 părți. Este cunoscută pentru caracterul său coregrafic, adesea întâlnit în creația compozitorului rus, cu valențe către muzica de balet. Premiera simfoniei a avut loc în același an și a fost dirijată de Arthur Rubinstein.