O banană lipită cu bandă adezivă pe un perete a fost scooasă la licitație într-o galerie americană - Art Basel Miami Beach this week - pentru prețul incredibil de 120.000 de dolari. Și potrivit unui site de vânzări de artă, două din cele trei ediții au fost deja vândute, cu un preț care a urcat până la 150.000 de dolari.
Opera, dacă poate fi numită așa, realizată de Maurizio Cattelan, a fost prezentată miercuri de Perrotin, o galerie de artă contemporană fondată la Paris, care avea o legătură veche cu artistul italian.
Aceasta este prima construcție artistică a lui Cattelan prezentată la o licitație în ultimii 15 ani.
Multora dintre vizitatorii galeriei, neinițiați în artă, nu le-a venit să creadă ceea ce văd.
Stilul ciudat de artă al lui Cattelan i-a câștigat o reputație de joker. Toate lucrările sale au o notă umoristică. El a fost descris de Jonathan P. Binstock, curator de artă contemporană la Corcoran Gallery of Art "ca unul dintre marii artiști post-duhampieni și un smartass, de asemenea. Discutând subiectul originalității cu etnograful Sarah Thornton, Cattelan a explicat: „Originalitatea nu există de la sine. Este o evoluție a ceea ce este produs ... Originalitatea se referă la capacitatea dvs. de a adăuga."
Prima opera de artă a lui Cattelan a fost remarcată ca o piesă de artă foto în 1989, intitulată „Lessico Familiare” (Sintaxă familială), un autoportret încadrat în care este înfățișat formând o inimă de mână peste pieptul gol. Cattelan este cunoscut în mod obișnuit pentru utilizarea de taxidermie la mijlocul anilor '90.
Novecento (1997) constă în corpul taxidermied al unui fost cal de rasă numit Tiramisu, care atârnă de un ham într-o postură alungită, înecată. O altă lucrare care utilizează taxidermia este Bidibidobidiboo (1996), o reprezentare o miniatură a unei veverițe căzută peste masa de bucătărie, cu un pistol la picioare. În 1999 a început să facă efigii de ceară de dimensiuni de viață pentru diverși subiecți, inclusiv el însuși. Una dintre cele mai cunoscute sculpturi ale sale, La Nona Ora (1999) constă într-o efigie a Papei Ioan Paul al II-lea, în costum plină ceremonie, fiind zdrobit de un meteor.
Arta lui Cattelan se amuză de diferite sisteme de ordine și folosește adesea teme și motive din arta trecutului și din alte sectoare culturale. Lucrările sale au fost adesea bazate pe simple lovituri sau clișee, de exemplu, substituind animalele pentru oameni în mesele sculpturii. "Frecvent fascinant morbid, umorul lui Cattelan pune lucrările deasupra plăcerii vizuale un-liners", a scris Carol Vogel din New York Times.