Evenimentul care a marcat începutul
anului 2008, summitul NATO de la Bucureşti, a adus în România
cei mai de seamă oaspeţi ai lumii. Delegaţiile celor mai
importante state de pe Glob, în frunte cu cea condusă de preşedintele SUA, George W. Bush, au poposit rând pe
rând pe teritoriul ţării noastre, dându-le mari emoţii
controlorilor de trafic aerian.
SURVOLAŢI DE NATO
Zeci de avioane militare aparţinând
NATO şi Ministerului Apărării Naţionale a României au
survolat spaţiul aerian românesc. Aranjate pe trei straturi,
MIG-uri 21 Lancer şi avioane F 15 au supravegheat orice mişcare ce
ar fi putut încălca programul riguros stabilit. Nu au lipsit
nici avioanele care asigurau realimentarea în aer.
SALA DE DIRIJARE A TRAFICULUI AERIAN:
Zborurile oficialilor NATO au fost
urmărite şi dirijate de 320 de persoane, însă nimic nu s-a
bazat pe improvizaţii. Totul a fost planificat din timp, cu zeci de
ore de simulări. S-au acoperit toate situaţiile posibile, încât
părea greu să se întâmple ceva care să sperie gazdele summitului de
la Aeroportul Henri Coandă.
VEDEŢI AICI IMAGINI DIN SALA DE DIRIJARE A TRAFICULUI AERIANConducerea Romatsa ? Administraţia Română a
Serviciilor de Trafic Aerian spune că
cea mai
dificilă parte din misiunea NATO de pe teritoriul României au
reprezentat-o, în mod surprinzător, exerciţiile de pregătire.
Simulările anteriorare i-au solicitat mult mai mult pe controlorii
de trafic aerian, decât summitul propriu-zis.
70 de aeronave ale delegaţiilor
străine au aterizat pe pista de la Otopeni şi tot atâtea au
trebuit îndrumate. Romatsa precizează că
nu au existat neplăceri, nici
nemulţumiri din partea pasagerilor zborurilor de linie care au
trecut cu vederea micile întârzieri ale avioanelor.
"BUN VENIT, AIR FORCE ONE. AICI TURNUL DE CONTROL DIN BUCUREŞTI"Printre cei care au trebuit să facă
faţă emoţiilor de a-i ura bun venit celui mai important şi
impunător avion prezidenţial al lumii, Air Force One, s-au aflat
Lăcrămioara Popescu şi Radu Paul. Cei doi controlori de trafic au avut mari emoţii,
dar le-au stăpânit şi totul a ieşit bine. Lăcrămioara a
dirijat prima aterizare a aeronavei pe pista de la Otopeni şi a declarat pentru Antena3.ro
că a fost o ocazie deosebită. Radu e de aceeaşi părere şi
spune că nu se aşteaptă să mai vadă în cariera sa
avionul prezidenţial american pe radar.
SERGIU NEGREANU, COORDONATORUL ACTIVITĂŢII DIN TURNUL DE CONTROL
Oficialii de la Romatsa au declarat pentru Antena3.ro că Air Force One a fost interceptat încă
de la graniţa cu Ucraina, dându-le timp celor de pe aeroport
să se acomodeze cu stresul de moment. Procedura de dialog a
respectat standardele, deşi controlorii ar mai fi pălăvrăgit cu
căpitanul Air Force One. S-au rezumat la
?Good afternoon Air Force
One. This is Bucharest Radar? şi restul e istorie.
LĂCRĂMIOARA POPESCU, CONTROLORUL DE TRAFIC CARE I-A URAT BUN VENIT AVIONULUI PREZIDENŢIAL AMERICAN
S-au folosit două piste în
paralel, pentru a fluidiza traficul şi pentru a evita momentele
jenante în care unele aeronave musafir ar fi fost ţinute în
aer până la aterizarea altora mai importante. Sincronizarea a
fost perfectă, iar Romatsa declară evenimentul o adevărată reuşită
din punct de vedere al conduite aviatice a României.
RADU PAUL, CONTROLOR DE TRAFIC PE PERIOADA SUMMITULUI
Avionul ce-l purta la bord pe însuşi
?inamicul NATO?, Vladimir Putin, a fost tratat la fel ca Air
Force One. Nu au existat proceduri preferenţiale pentru americani.
Singurul incident de pe aeroportul
Otopeni a fost
întoarcerea la sol a aeronavei delegaţiei
Maltei, la doar câteva minute după decolare. Conducerea
Romatsa spune că
avionul a suferit o defecţiune la motor şi că
s-a întors pe pistă pentru reparaţii.
Romatsa ? Administraţia Română
a Serviciilor de Trafic Aerian a fost înfiinţată la
1
decembrie 1999 şi deţine monopolul serviciilor de trafic aerian şi
de meteorologie aeronautică. În 2007, compania a raportat o
cifră de afaceri de 150 de milioane de euro.
Sintia Radu, Antena3.ro