Majoritatea
românilor consideră că nivelul corupţiei a crescut după
aderarea ţării la Uniunea Europeană, potrivit unui sondaj de
opinie realizat de INSOMAR. Potrivit cercetării socilologice, un
procent de 83% dintre respondenţi sunt de părere că nivelul
corupţiei a crescut sau a rămas la acelaşi nivel după aderarea
ţării la UE, iar între instituţiile privite ca având
cel mai ridicat stadiu de corupţi, cei mai mulţi dintre subiecţi,
în proporţie de 64%, au indicat Poliţia Rutieră, urmată de
Poliţia de Frontieră şi de Inspectoratul de Poliţie.
În
schimb, instituţiile percepute ca având cel mai scăzut nivel
corupţie sunt Serviciul de Evidenţă a Persoanelor şi Jandarmeria.
În cazul Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA), 41% dintre
români sunt de părere că la nivelul instituţiei există un
nivel ridicat de corupţie, deşi aceasta are drept scop prevenirea
şi combaterea corupţiei în cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative (MIRA). Astfel, o treime dintre subiecţi
afirmă ca au cunoştinţă de fapte de corupţie săvârşite
de angajaţi ai MIRA, în timp ce 41% dintre respondenţi
declară că au oferit ?mici atenţii? unor angajaţi ai
instituţiilor de stat.
Totodată, conform studiului, numai
22,4% din populaţie ştie că există un număr de telefon tip
telverde la care pot sesiza fapte de corupţie din cadrul MIRA.
Studiul reflectă că de cea mai mare notorietate se bucură
instituţiile Administraţiei publice locale, preşedintele şi
Parlamentul şi de cea mai mică Avocatul Poporului şi DGA.
Instituţia percepută ca servind în cea mai mare măsură
interesele cetăţenilor este instituţia Preşedintelui, cu peste
50%, iar cea percepută ca servind în cea mai mică măsură
interesele cetăţenilor este Parlamentul. Însă jumătate
dintre subiecţi consideră că aceste instituţii servesc interesele
cetăţenilor în mică măsură şi în foarte mică
măsură.
Două treimi din populaţie, într-un procent
de 66%, consideră că succesul unui om obişnuit nu poate fi obţinut
fără a fi corupt. În schimb, un procent de 80% dintre
respondenţi sunt de părere că funcţionarea Centrului Naţional
pentru Integritate este oportună pentru asistarea cetăţenilor în
prevenirea faptelor de corupţie.
Cercetarea sociologică a
fost comandată de Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei,
fiind realizată de INSOMAR, în regim OMNIBUS, în
perioada 10 -17 octombrie. Studiul s-a realizat pe un eşantion de
1.226 persoane, folosind metoda sondajului de opinie pe bază de
chestionar administrat la domiciliul persoanelor intervievate, din 53
de localităţi urbane şi 50 de localităţi rurale. Eroarea maximă
admisă pentru rezultatele obţinute, garantată cu o probabilitate
de 95%, este de 2,8%.
Rompres