Antena 3 CNN Emisiuni Sinteza zilei Un avion rusesc a încălcat spaţiul NATO. Fost ministru al Apărării: „Vor să vadă cum reacţionează NATO”

Un avion rusesc a încălcat spaţiul NATO. Fost ministru al Apărării: „Vor să vadă cum reacţionează NATO”

Anamaria Nedelcoff
2 minute de citit Publicat la 11:26 18 Mai 2022 Modificat la 11:27 18 Mai 2022
Avion de lupta Navy Rafale F-3R
Avion de lupta Navy Rafale F-3R Sursa foto: Zuma Press / Mc2 Kelsey Trinh/U.S. Navy

"Cred că, politic, discursul rusesc s-a mutat acum de pe războiul împotriva Ucrainei pe războiul împotriva NATO. Că, de fapt, Rusia se luptă cu NATO, nu cu Ucraina. Vor să vadă cum reacţionează NATO: dacă garda e sus sau nu. Astea sunt lucruri pe care le culeg şi le folosesc ulterior, le pun în caiete şi ştiu cum să se pregătească pentru un asemenea moment", a declarat Ioan Mircea Paşcu, fost ministru al Apărării, în cadrul emisiunii Sinteza Zilei de marţi seara.

„Testează procedurile: când noi mergem acolo, ce se întâmplă?”

Generalul Mircea Mândrescu a explicat care sunt procedurile în momentul în care un avion străin, care nu se identifică, este depistat în spaţiul aerian al NATO.

„Trebuie să ţinem cont de următoarea chestiune: conform procedurilor, când un avion se apropie, nu se identiofică, atunci se ridică poliţia aeriană, două avioane de poliţie aeriană. Se apropie din spate, un avion se duce în faţă, un avion stă în spatele avionului interceptat. La vedere, foarte profesionist, astfel încât uşor îl întorc de unde a venit. De foarte multe ori se întâmplă ca avioane militare ruseşti să se apropie neanunţate, nu sunt pe planul de zbor, nu îşi deschid transponderul (acesta arată identitatea unui avion). În NATO, apărarea antiaeriană şi antirachetă sunt conduse centralizat, iar aceste ridicări de aeronave sunt conduse în mod tactic de la cele două CAOC-uri (Combined Air Operations Center – CAOC. Unul se află la Uedem - Germania, iar celălalt se află în Torrejon, Spania – n.r.). Testează procedurile: când noi mergem acolo, ce se întâmplă? Ce frecvenţe sunt utilizate? Ce avem noi acolo? Cum acţionează NATO. Ca să ştie, în caz de conflict.”, a precizat generalul la Sinteza Zilei.

„Nu sunt trimise întâmplător, nu sunt piloţii neexperimentaţi, nu e nicio greşeală”

Generalul Cristian Barbu este de părere că avionul interceptat de Poliţia Aeriană este unul de transport, însă pe dinăuntru ar putea să fie echipat cu sisteme de observare, de supraveghere şi de detectare a sistemelor noastre.

"În principiu, tot ce zboară este identificat, fie că este avion, fie că este dronă, elicopter şamd. Inclusiv dronele, după cum ştiţi, este o regulă internaţională. 

În momentul în care avionul decolează, este identificat, dar pe parcurs, dacă îşi opreşte transponderul, devine inamic, întrucât nu se ştie despre ce este vorba. Se poate apropia de teritoriul unei ţări NATO care şi-a închis spaţiul aerian şi în această situaţie sigur că trebuie să intervină poliţia aeriană. 

Este interesant faptul că astfel de avioane, care au o viteză destul de mică de deplasare, dar o distanţă mare de croazieră, fac astfel de încercări. Sunt, până la urmă, determinări pe care ei le fac cu astfel de avioane. În plus, fac şi determinarea acelor radare care funcţionează intermitent, adică îşi găsesc astfel de situaţii când pot localiza acele radare care sunt mobile. Fac, până la urmă, un astfel de studiu avansat. Nu sunt trimise întâmplător, nu sunt piloţii neexperimentaţi, nu e nicio greşeală. Totul este calculat.

De cele mai multe ori, astfel de evenimente sunt în corelare cu sateliţii. De ce? Pentru că noi observăm ceea ce se întâmplă în zona terestră sau aero, dar în partea spaţială se observă elementele care pot genera surpriza pe teritoriu”, a declarat generalul Barbu.

În 5 mai, un elicopter al armatei ruse a intrat în spaţiul aerian al Finlandei. În 8 aprilie, Rusia a mai încălcat o dată spaţiul aerian finlandez, iar în 29 aprilie, radarele NATO au depistat un număr de aeronave neidentificate deasupra Mării Baltice şi Mării Negre.

×
x close