Antena 3 CNN Emisiuni Safe Income Capcane pe internet pentru banii românilor. Cum ne ferim de phishing

Capcane pe internet pentru banii românilor. Cum ne ferim de phishing

Andrei Perianu
2 minute de citit Publicat la 10:46 04 Oct 2024 Modificat la 18:36 04 Oct 2024
o femeie face o plata pe telefon intr-o cafenea
Capcane pe internet pentru banii românilor FOTO: Getty Images

Numărul oamenilor care ajung să fie păcăliți online crește alarmant. Oamenii cad foarte ușor în capcanele escrocilor, iar asta se întâmplă pentru că tehnicile pe care le folosesc sunt extrem de credibile. Cum să recunoaștem fraudele online și cum să ne ferim de ele aflăm de la Andrei Perianu și invitata lui, Gabriela Folcuț, director executiv Asociația Română a Băncilor, la rubrica Safe Income.

Tema de azi este siguranța banilor noștri online și probabil cu toții ați auzit de phishing. Este acea tentativă prin care cineva vrea să aibă acces la datele noastre de pe card sau la datele noastre din online sau de pe mobile banking.


Andrei Perianu: Spune-ne care sunt acele metode prin care cineva poate să aibă acces la datele noastre de pe card sau de pe de pe online banking și la ce ar trebui să ne uităm.

Gabriela Folcuț: Fishing-ul reprezintă la momentul acesta una dintre cele mai întâlnite tipologii de fraudă. Se poate întâmpla ca un client să primească un email care pare a fi de la bancă, în care i se solicită actualizarea datelor personale, la un link. La respectivul link li se solicită inclusiv date de pe fața și spatele cardului și, posibil, și date cu privire la accesul la internet și mobile banking. Mă refer aici la username și la parolă. Este foarte important să cunoaștem că datele de pe fața și spatele cardului sunt date sensibile și nu se furnizează niciodată. Și mă refer aici la numărul cardului, la data de expirare și la codul de securitate de pe spatele cardului, format din trei cifre. La fel, datele de acces la internet și mobile banking nu se furnizează. Mă refer la username și la parolă.

Se poate întâmpla să găsească un anunț sau să posteze la rândul său un anunț pe o platformă de tip marketplace și să i se solicite datele de pe fața și spatele cardului. Ce trebuie cunoscut este că dacă trebuie să primiți bani, singurul lucru pe care trebuie să îl dați este iban-ul, nu altceva, nu datele sensibile de pe fața și spatele cardului. Sunt multe alte metode prin care pot fi induși în eroare, dar e foarte important să fie vigilenți.

Andrei Perianu: Deci sunt sunt multe modalități prin care putem să fim în pericol. Care ar fi recomandările? Ce poate fiecare dintre noi să facă în plus ca să ne putem apăra de genul acesta de tentative de fraudă?

Gabriela Folcuț: În primul rând, nu completăm nimic pe link-uri. Nu furnizăm niciodată date sensibile de pe fața și spatele cardului. Reiterez, numărul cardului, data de expirare, codul de securitate de pe spatele cardului. Nu furnizăm niciodată datele de conectare la internet și mobile banking, adică username și parola. Vom folosi datele de pe fața și spatele cardului doar în momentul în care noi, ca utilizatori, facem plata pe site-uri securizate și nu atunci când suntem conectați la o rețea wifi publică. Trebuie să fie securizate. E foarte important să păstrăm codul PIN folosibil la card, să-l folosim în siguranță, să nu-l divulgăm sub nicio formă și să nu-l completăm pe site-uri de internet. Toate aceste informații și multe altele le pot găsi pe site-ul siguranța-online.ro.

×
x close