Directorul ACUE a declarat, în cadrul conferinţei naţionale organizată de România Inteligentă - "Reconectarea încrederii între consumatori, instituţii şi operatori | Ieşirea din criza facturilor", că primul ce trebuie avut în vedere este consumatorul, însă furnizorii şi distribuitorii nu trebuie evitaţi, mai ales pentru că efectul acestor măsuri asupra furnizorilor şi distribuitorilor de energie este critic şi pe zi ce trece se agravează.
"Ar trebui să participăm tot mai des la astfel de dezbateri pentru că, aşa cum aţi subliniat, încrederea este pilonul principal şi aveţi dreptate. Încrederea între furnizor-client, dar încrederea între furnizori-statul român, între statul român şi investitori? Avem de recuperat câteva efecte nedorite ale unor decizii care de-a lungul timpului s-au acumulat în mai multe efecte: lipsa încrederii şi lipsa investiţiilor.
Iar într-un moment de vulnerabilitate maximă cum vedem în această perioadă, aceste lucruri devin tot mai evidente. Cred că soluţiile trebuie găsite împreună şi dacă ne vom focusa doar în a arăta cu degetul şi a găsi ţapi ispăşitori cred că nu va câştiga nimeni şi nu vom reuşi nici să soluţionăm problemele. Cred că ne vom face că le rezolvăm şi toate măsurile luate trebuie calibrate în funcţie de rolul pe care fiecare jucător îl are pe piaţă.
În momentul de faţă trăim o situaţie greu de anticipat, adică nivelul la care preţurile au crescut în ultimul an nu a fost anticipat, s-a anticipat o creştere, dar nu la această magnitudine. Şi eu citesc din studii oficiale, un studiu al ACER care evidenţia că în octombrie 2021 faţă de aprilie 2021 avem o creştere de 400% la gaze. Enorm într-o perioadă atât de scurt. Iar la energie electrică de 200%.
Acesta este contextul internaţional. Eu cred că noi trebuie să ne asumăm faptul că suntem parte dintr-o piaţă europeană. Nu putem să trăim izolaţi şi nu vom putea să trăim izolaţi. Acum, cât de mult efectul de pe piaţa europeană ne afectează efectiv pe noi şi ce putem noi să facem să atenuăm efectele, sunt discuţii pe care le avem şi cu siguranţă există măsuri ce pot fi luate.
Conferință Națională a platformei ROMANIA INTELIGENTA “Reconectarea încrederii între consumatori, institutii si operatori - iesirea din criza facturilor”Cum evităm pe viitor confuziile și erorile care au generat miile de reclamații și milioanele de facturi care au trebuit refăcute? Liberalizarea pieței de energie, avantajele dincolo de spaime și speculații. Lanțul producător, distribuitor, furnizor - cum se împart prețul și răspunderile. O discutie cu principalele companii din domeniul energiei electrice alaturi de reprezentanti ai comisiilor parlamentare de specialitate, agențiile direct responsabile precum și reprezentati ai reglementatorilor piețeii au ocazia sa interacționeze în mod direct.
Publicată de Antena 3 pe Miercuri, 9 februarie 2022
Din nefericire, ce am trăit în ultimele luni, deşi intenţia cu siguranţă a fost bună, măsuri rapide de protecţie a consumatorului casnic şi industriei, dintr-o dorinţă de a lua o decizie cu de toate, adică plafonare, compensare, ştergere de tarife, fără a avea o evaluare exactă a potenţialului impact, nu cerem să se facă o dezbatere publică pe situaţia în care sunt furnizorii şi distribuitorii pentru că primul ce trebuie avut în vedere este consumatorul, dar cred că avem datoria să atragem atenţia că efectul acestor măsuri asupra furnizorilor şi distribuitorilor de energie este critic şi pe zi ce trece se agravează şi dacă nu avem un plan de măsuri care să redreseze această situaţie vom avea ajunge într-o situaţie şi mai complicată, iar toate aceste măsuri despre care vorbim astăzi ca potenţiale soluţii nu vor putea fi implementate pentru că furnizorul şi distribuitorul are rolul lui în lanţul sistemului energetic", a declarat Daniela Dărăban.